Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Pitti

crescent 50 cabin från 72 talet flyttande block

Rekommendera Poster

Hej jaq behöver lite hjälp ifrån nån som vet mycket bra om materialuppbyggnaden av dem gamla crescent båtarna från 70 talet.

Problemet är följande:dem här båtarna är byggt med ett flytande block förut och aktern med två stycken en på styrbords och en babordsidan om motorutrymmet.

Jag ska skruvar fast aktern på babordssidan en badbrygga och på styrbordssidan ett reservmotorfäste för en liten reservmotor.

Överst över de flyttande blocken går det bra att skruva med en vanlig

bra skruva och dra åt med muttern men neråt är jag tvungen att fästar  precis på just det där flyttande block.Jag ringde Cremo som byggte

crescent som sade att det finns bara två materialalternativen antingen

är flytande blocken fyllt med luft eller det är skum,Plastskum eller nåt sånt.Om det är skum kann man ett litet hål borra och fyller hålet med epoxi och skruvar fast badbryggan eller motorfäste med en plåtskruv  är flyttande blocken fullt med luft och man borra i förstörar man hela uppbygnnaden av flyttande blocken och och hela skälet att har ett flyttande block således att båten inte sjunker när det fylls med vatten är förstört.

Således behöver jag tips från en som vet mycket bra om dem där båtarna och vad jag ska göra.Endaste alternativ som jag vet att neråt vid blocken limma fast med stålepoxi och tätar runt omkring med marinepoxi för att  störst belastning ligger egentligen uppåt på badbryggan eller motorfäste precis där jag kan skruvar fast dem. 

Så hoppas jag att nån kan hjälper.Hälsningar och har ni en bra båtsäsong

ochså,Pitti

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...