Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
staffare

Varför Gelcoat

Rekommendera Poster

Förmodligen en hemskt dum fråga men för mig som inte kan något om båtar så måste man ju fråga.. 9.gif\

Varför använder man gelcoat? Kan man inte använda något annat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy plus lackera kan man använda men det är mycket dyrare. Epoxy är i regel starkare och ger lättare konstruktion. Polyester och gelcoat ytterst är trots allt billigare och funkar bra. Så finns det ju aluminiumbåtar förstås (och stålbåtar).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samt det faktum att vid tillverkning av skrov och överbyggnad är det lätt att måla gelcoaten i formen och sedan bara spruta på polyester och glasfiberväv. När man sedan bryter isär formen har man en färdig produkt./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det brukar sägas att det inte finns några dumma frågor - bara dumma svar.

 

Det som inte framgår av din fråga är vad du har för syfte med din fråga. Är det något specifikt du tänker på eller bara allmänt? Är det något du skall göra?

 

Gelcoate är polyesterplast som man blandat färgpigment i. Gelcoaten skall enligt uppgift va en aning mer vattentät än vanlig polyesterplast. Det är som Nito säger att man lägger gelcoaten i formen innan man börjar bygga upp laminatet.

 

Det skulle naturligtvis gå att bygga en båt i glasfiberlaminat utan Gelcoate. Jag var ner på min kompis Maxi 77 tidigare i kväll. Förpiksluckan hade till större delen ingen gelcoat, vilket ger ett visst ljusinsläpp. Jag har även sett andra båtar med liknande lösningar.

 

De allra flesta skulle nog inte vilja ha en båt i enbart glasfiberlamninat. Det finns gelcoate i många färger och nyanser. Det finns båtar som är gula, å röda, å gröna, å blå. Nångra grå och en och annan svart, men allra vanligast är nog vita båtar. En del har färgade ränder bara för att det är snyggt eller kanske som synvilla för att ge ett smäckrare intryck. Många har avvikande färg på överbygget.

 

Om man skall tillverka en båt i polyester finns det nog inget allternativ till gelcoate om man vill ha färg på skrov och däck.

 

Först målar man på den gelcoaten man vill ha för de olika delarna på en vaxad form. Därefter sprutar eller handupplägger man glasfiberlaminatet till önskad tjocklek. När man knäcker ur båten ur formen har ytan den färg man önskar och är blank och fin.

 

Invändiga ytor målas ofta med topcoate som är gelcoate i vilket blandas vaxlösning (2%) för att ytan skall stelna. Jag gjorde tabben en gång att måla en yta med gelcoate. Det var klippigt länge. När man guter i en form reagerar gelcoaten med vaxet i formen.

 

Vid renovering kan ju gelcoaten målas om med tex tvåkomponentlack på skrovsidor. För att täta undervattenskroppen är ju någon form av epoxi lämplig

 

 

http://fiber.get.to/ på denna sidan finns mycket att läsa i ämnet.

 

 

Har du någon specifik fråga får du återkomma.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår frågan.

Varför efter alla år med gelcoat har utvecklingen inte gått längre så att man kan ha något mer stabilt och miljövänligt?

 

Jämför en bil som man skulle tvätta med oxalsyra, polera med tyngre grejer varje år och få använda massa Autosol för att få snygg.

Visst är miljön tuff för en båt med soljus och saltvatten men jämför med en bil som rullar på saltindränkta vintervägar med nedbruten asfalt sprutad längs sidorna och som efter en resa i 20 minusgrader åker in i varmgaraget under natten för att nästa dag hamna i samma kyla och skitmiljö igen. 

 

Billacken (numera vattenbaserad) klarar längre tid i på vintervägarna och blir sedan ren med avfettningsmedel och snygg med vanlig vaxning. Tänk om motsvarande hade räckt på en båt?

 

Undersidans ömtålig gelcoat måste på de flesta nya båtar slipas och grundas med tvåkomponentfärg för att sedan bottenmålas. Jämför med en bil du köper att få den slipad på undersidan, sedan målad för att därefter beroende på platsen den ska användas på rostskyddsbehandlas.

Varför är åtminstone inte botten förberedd från fabrik med vattenlinjen rätt placerad?

 

Vit gelcoat brukar ibland gulna vilket många tillverkare tycker är helt normalt. Tänk om du köpt en ny vit Volvo (eller Saab) och efter ett par år började den gulna bara för du plockat fram den i solen?

Hade blivit förstasidenyhet i Aftonbladet och Expressen. När samma händer med båtar så får man köpa mera Autosol.

 

Bilens utveckling har fortsatt när båtarna har stått nästan stilla. Det är bara priset på båtar som fortsätter rakt upp.

 

pga ökade utvecklingskostnader?

 

Dags för något annat än gelcoat

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför jag frågar är för att en granne håller på och plastar på en sarg bak på sin båt.

 

En till fråga dårå.

Så om jag förstår dig rätt, Toaen

Ska han alltså lägga på topcoat när han har plastat klart?

 

Sen tycker man ju att det borde ha kommit något bättre......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Staffare
 
Det finns finns flera möjligheter. Om han plastat upp sargen med polyesterplast och vill göra det enkelt och det inte spelar så stor roll om ytan inte är perfekt. Slipa av laminatet lätt så att det inte sticker ut glasfibertrådar mm. Måla över ytan med topecoate i önskad nyans.
Önskar man en perfekt yta slipa laminatet som ovan, spackla ytan med ett spackel (polyesterplast och talk går bra) måla över ytan med topecoate till ett relativt tjockt skickt. vattenslipa. Börja med ett grovt papper och slipa med finare och finare, till en perfekt yta. Det finaste vattenslippapperet jag har är 1400. Rubba, vaxa och polera. Det blir som när man lagar en skada på ett skrov. Jag tror inte många skulle orka att hålla på tills det blir perfekt.
 
Om jag skulle göra en utvändig ombyggnad skulle jag nog efter en grov avslipning, bredspackla ytan. Torrslipa ytan till en acceptabel jämnhet (ansiktsmask). Måla med en grudfärg för tvåkomponentslack och stryka sargen med ett eller två lager tvåkomponentslack, ev med planstrykare. Mycket enklare och med ett acceptabelt resultat.
 
Vad menar du med att man borde kommit på något bättre än Gelcoat på plastbåtar? Det har väl med kostnader att göra. Man får det man betalar för. 
 
Det finns ju massvis matrial att bygga båtar i.
 
Ek,mahogny, fura, lärkträd mm. En fin träbåt är inte dumt. Det kräver en yrkesman för att bygga. Den kräver underhåll för att inte bli förstörd. Den kräver en yrkesman för att reparera (det finns naturligtvis många skickliga amatörer innom de flesta yrkesområden).
 
Man kan bygga båtar i aluminium och stål. Jag har sett enstaka i rostfritt. Dessa båtar har sina problem. Ferrocement inte så bra rykte kanske pga många havererade amatörprojekt.
 
När polyestern kom kunde man börja massproducera båtar för en relativt låg kostnad och det fullkomligt explotionsartad utveckling med mindre båtar. Yrketskunnandet för att bygga ett plastskrov behöver inte va så stort som för att bygga ett träskrov, och båtar har ju i stort sett blivit var mans möjlighet.
 
ha´ t sô pen´ t
 
tommy 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...