Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gynter

Suzuki df70 vs Yamaha 80 4-takt

Rekommendera Poster

Hej.

Det lutar nog åt att jag ska köpa en höga rodd 510 men jag vet inte vilken motor jag ska välja. jag ska ha båten mest till trolling men jag vill oxå kunna åka lite ring efter den.

Suzukin är ju en 1.3l och Yamahan är ju en 1.6l.

Drar yamahan mycket mera soppa ?

Vilken motor går best på tomgång,ojletryck,ljudnivå,varvtal?

Någon som har något att säga om båten, är det ett vettigt köp?

Mvh Gynter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Yamaha F80 drar nog ungefär bensin som en Suzuki DF70 när man kör på marshfart skulle jag tro. På fullgas borde Yamahan dra lite mer. Yamaha F80 är ganska mycket dyrare än en Suzuki DF70. Frågan är om det är värt de extra pengarna för 10 hk extra? Till Yamaha kan man köpa till en sak (Variable Trolling Speed Switch) så man kan reglera tomgången i 50 varv/min från ca 650-900 varv. F80 är nog den tystaste motorn i 70-80 hk klassen du kan hitta.

Båten: vet inget om Höga Rodd. Men Suzuki i Sverige har ju Höga Rodd som ett av de båtfabrikat de hänger sina motorer på i paket båt motor. Åk och kolla på en så ser du hur den verkar byggd, om den verkar ihoppsatt med omsorg och så. Hur den går i vattnet kan förhoppningsvis nån som har en sån båt svara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset jag har fått är nästan samma på suzukin och yamahan så det spelar ingen roll, vill bara veta vilken motor jag ska välja :)

Gynter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skulle nog välja Yamaha F80. Den är ju trots allt lite starkare än DF70 och är som sagt väldigt tyst. Sen 2005 årsmodell har F80 EFI. Har ett test på F80 som jag ev kan maila dig om du är intresserad.

Har själv en Yamaha F115 (EFI) som har gått bra i 3 säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag skickar ikväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Suzuki DF70 -99 på en Bella 512 Excel. Har haft motorn sedan den var ny -99 och kan varmt rekommendera den. Motorn är mycket tyst då avgaserna går ut genom propellernavet. Detta gör det bland annat inte på Yamahas 4-takts 60 hk av samma årsmodell och jag tycker Suzukin är tystare än den. Vet dock inte hur det är på Yamaha 80 hk. Om det inte är EFI på Yamahan du är intresserad av så skulle jag nog välja Suzukin. Har Yamahan EFI skulle valet fastna för den då den har större cylindervolym och fler hk, om nu inte priset spelar in.

Lycka till!

Mvh jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Suzuki DF 60 och är MYCKET nöjd.

Jag vet inte om Yamahan , men om det finns någon som går tystare än Suzukin så blir jag sanlöst imponerad.....för min DF 60 går banne mig EXTREMT tyst.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket, slukat med hull och hår :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare Gynter!

Tror inte att det spelar någon roll vilken motor du väljer,alla motorer är såpass likvärdiga och välutvecklade idag.

Det som däremot kan spela roll är vikten och den fysiska storleken Yamaha motorn är något tyngre och större än Suzuki motorn.

Lycka till

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...