Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Danielgustavsson

Alpha One drev sitter fast! Någon som har en lösning?

Rekommendera Poster

Hej alla vattenburna människor!

 

Jag har en 1989 års modell av seasprite på 20 fot med en nyrenoverad mercruiser 3,7l motor (165 hk) med tillhörande Alphaone drev gen 1 från samma år!

 

Jag får ej loss drevet från skölden, har lossat trimcylindrar, de 6 bult som håller drevet, växel fram är ilagd. men ändå sitter drevet som berget!

 

Möjligtvis har drivaxeln rostat fast i lagret runt densamma. Jag har fått en glipa mellan drev och bälghus så packningen är lös. Motorn är urplockad och jag har försökt att slå på drivaxeln innifrån båten med träbit och slägga men den sitter där den ska!

 

Vem har erfarenheter av detta eller några tips kanske?! Sommaren är här och nu vill jag ha i den i Vänern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in underifrån mellan drevet och skölden att växeln verkligen är i rätt läge så den inte håller fast drevet!

 

Mvh

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Testa att vrida/vicka på propelleraxeln.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hallå!

 

Att vicka på axeln är väldigt trögt men det går att flytta den ett par centimeter åt vardera håll.

 

Att vrida på den går ca: 2cm sedan är det så tungt även med hävarm att jag riskerar vrida sönder splinsen..

 

Ska man ändå fortsätta vicka och vrida kanske? Jag fick precis rådet från drev.se därjag handlar mina saker att slå ut lagret runt axeln med kraft! Vad tror vi om det?

 

MVH Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista låter som enda lösningen om det är så att drivaxeln fastnat i stödlagret (rostat fast) och inget annat verkar funka.. Så gör så.. Skydda drivaxeln bara från slagen.. Sen en gubbe bakom båten som är beredd när det släpper... Skriv och berätta hur det går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok återkommer när problemet är avlöst!

 

Tack så länge!

 

Om ni vill se båten det handlar om så sök här i forumet på fastrostad motor

 

 

MVH Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har nok fått vattenitrengig så splinsen på drevet har rustet fast i medbringeren,ta og fest det i bil og dra forsiktig til det slipper,men vær forsiktig !!!!!!!!!

post-10884-1394234643,9407_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!

 

Det som hade hänt är följande: då båten stått still hade stödlagret rostatfast mot drivaxeln. Så jag började med att lossa locket uppe på drevet för att sedan lossa muttern som håller drevet och drivaxeln tillsammans. Då fick jag drevet i händerna.. skönt

 

sedan var det dags att lossa bälghuset och skära bort alla urusla bälgar! efter det var jag trött och tog storsläggan innifrån båten (motor urmonterad) oh klappade till utav h-vete! pang där kom drivaxeln hel och fin!

 

har nu beställt ett nytt stödlager!

 

Problem solved! TACK ALLA NI SOM SVARAT! GOD SOMMAR

post-18609-1394234647,5213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...