Danielgustavsson 0 Postad 8 Maj , 2006 Hej alla vattenburna människor! Jag har en 1989 års modell av seasprite på 20 fot med en nyrenoverad mercruiser 3,7l motor (165 hk) med tillhörande Alphaone drev gen 1 från samma år! Jag får ej loss drevet från skölden, har lossat trimcylindrar, de 6 bult som håller drevet, växel fram är ilagd. men ändå sitter drevet som berget! Möjligtvis har drivaxeln rostat fast i lagret runt densamma. Jag har fått en glipa mellan drev och bälghus så packningen är lös. Motorn är urplockad och jag har försökt att slå på drivaxeln innifrån båten med träbit och slägga men den sitter där den ska! Vem har erfarenheter av detta eller några tips kanske?! Sommaren är här och nu vill jag ha i den i Vänern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 8 Maj , 2006 Någon som har nån idé? Mycket tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 8 Maj , 2006 Kolla in underifrån mellan drevet och skölden att växeln verkligen är i rätt läge så den inte håller fast drevet! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 8 Maj , 2006 Jodå.. växelförarren pekar rakt in mot båten.. hum.. Fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 8 Maj , 2006 Tjena! Testa att vrida/vicka på propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 8 Maj , 2006 Hallå! Att vicka på axeln är väldigt trögt men det går att flytta den ett par centimeter åt vardera håll. Att vrida på den går ca: 2cm sedan är det så tungt även med hävarm att jag riskerar vrida sönder splinsen.. Ska man ändå fortsätta vicka och vrida kanske? Jag fick precis rådet från drev.se därjag handlar mina saker att slå ut lagret runt axeln med kraft! Vad tror vi om det? MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 8 Maj , 2006 Det sista låter som enda lösningen om det är så att drivaxeln fastnat i stödlagret (rostat fast) och inget annat verkar funka.. Så gör så.. Skydda drivaxeln bara från slagen.. Sen en gubbe bakom båten som är beredd när det släpper... Skriv och berätta hur det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 8 Maj , 2006 Ok återkommer när problemet är avlöst! Tack så länge! Om ni vill se båten det handlar om så sök här i forumet på fastrostad motor MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 9 Maj , 2006 Hej Om det är flera som har ideer tveka inte utan skriv en rad! MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrep 0 Postad 12 Maj , 2006 du har nok fått vattenitrengig så splinsen på drevet har rustet fast i medbringeren,ta og fest det i bil og dra forsiktig til det slipper,men vær forsiktig !!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 15 Maj , 2006 Äntligen! Det som hade hänt är följande: då båten stått still hade stödlagret rostatfast mot drivaxeln. Så jag började med att lossa locket uppe på drevet för att sedan lossa muttern som håller drevet och drivaxeln tillsammans. Då fick jag drevet i händerna.. skönt sedan var det dags att lossa bälghuset och skära bort alla urusla bälgar! efter det var jag trött och tog storsläggan innifrån båten (motor urmonterad) oh klappade till utav h-vete! pang där kom drivaxeln hel och fin! har nu beställt ett nytt stödlager! Problem solved! TACK ALLA NI SOM SVARAT! GOD SOMMAR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser