Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Dadde

Fästa i durken??

Rekommendera Poster

Jag har tillverkat en styrpulpet i durkplåt (rosa). Nu skall jag fästa delar av den med tryckinpregnerad rundstav i durkplåten till durken (Blå). Har ni tips på hur jag skall fästa den i durken (grön ring)??

 

Styrpulpeten kommer att fästas delvis vid bänken i mitten.

 

MVH/Dadde

post-18341-1394234635,1854_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
En lösning kunde vara att köpa lösa fästen för mantågsstöttor, finns i alla välsorterade tillbehörsaffärer.
Lycka till
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset! Vet inte riktigt hur de ser ut. Har du någon länk med bild. Om jag måste skruva fast den i skrovet hur skall jag bära mig åt?. Jag tänkerpå att  bulta går ju inte sedan vanlig skruv kanske inte håller........eller jag vet inte.....

 

En tanke jag hade är att man kanske skulle gkunna ta en målarburk 750ml fästa i durken och sedan rundstaven i den.................... men hur fäster jag i så fall målarburken i botten???

 

Dadde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad mantågsfötter är för något, jag tror de tyvär är lite för små hade tänkt mig en tryckinpregnerad rundstav med ca 6cm i diameter.

Mer tips?

Dadde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning jag kom på kan vara ett stolpfundament (se bild) att fästa i durken (vid grön ring på bilden ovan) Men frågan Består, hurskall jag fästa fundamentet i båtens durk?

 

Tacksam för tips

 

Dadde

post-18341-1394234641,45_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett eller ett par foton kanske...

 

Det blir lättar att se vad/hur du tänkt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den skall sitta på den här båten vid durken där jag har markerat. Riktigt dålig bild, men ni får lägga ihop denna med den övre bilden. Jagskall alltså fästa Stolpskon (bilden ovan) i durken och frågan är hur? Kan jag plasta fast den med glasfiberspackel?

 

MVH/Dadde

post-18341-1394234641,6987_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bli snyggare och bättre med alurör och lämpliga fästen från NOA eller liknande, tex mantågs-fötter. Går nog bra att skruva i plasten med lite epoxi i hålen, om du inte kan komma åt underifrån?! Tror du ångrar dig om du snålar på detaljerna till fästena nu.....

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.
Instämmer nog med föregående skribent, kanske bättre att fundera om när det gäller trävirket. Alu. eller pulpitrör i rf. är in te särskilt dyrt. Speciellt inte om du kn hitta en smed i närheten som du kan få lite kapbitar av.
Det skulle bli mycket snyggare och smidigare. Sen att fästa med skruv och epoxi ner i durken är inget större problem
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...