Terrafobica 68 Postad 9 December , 2007 Här kommer nästa svar från en som vet. Hej! Det tillverkas inga specialstift till båt, däremot skiljer sig ofta värmetalen mellen bil och båt . Båtstiften brukar vara ett steg kallare. I vissa fall sitter det även andra toppar på marinmotorn varför beteckningen kan skilja sig.Hälsningar Stephan. http://www.batjouren.com/ Senast ändrad av Terrafobica | 09 december 2007 | 20:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 3 Oktober , 2022 Väcker denna gamla tråd. Är inne på andra säsongen med min motor (ny 2020) och nu är det dags för service, motortimmar uppgår till 100h nu. Oljor och filter, impeller, kontroller men funderar på det här med stift. Motorn skall ha dessa stift;: https://drev.se/produkter/itr4a15?ref=4234 Det är nämligen inte någon liten kostnad, tändsiften till min maskin går på dryga 2 papp (8st). Så att byta dem i onödan känns väl inte så smart. Motorn har går som en klocka så funderar på det inte är smartare att låta dem gå en säsong till. Vad säger expertisen , nån mening att byta stiften ändå. Isåfall, kan man komma undan billigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 3 Oktober , 2022 12 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: Väcker denna gamla tråd. Är inne på andra säsongen med min motor (ny 2020) och nu är det dags för service, motortimmar uppgår till 100h nu. Oljor och filter, impeller, kontroller men funderar på det här med stift. Motorn skall ha dessa stift;: https://drev.se/produkter/itr4a15?ref=4234 Det är nämligen inte någon liten kostnad, tändsiften till min maskin går på dryga 2 papp (8st). Så att byta dem i onödan känns väl inte så smart. Motorn har går som en klocka så funderar på det inte är smartare att låta dem gå en säsong till. Vad säger expertisen , nån mening att byta stiften ändå. Isåfall, kan man komma undan billigare? Är absolut ingen expert men om stiften byttes förra året borde det vara lugnt att köra en säsong till på nuvarande stift (de var väldigt DYRA!). Du kan ju alltid köpa nya stift och ha med dig i båten och om den börjar gå sämre så byter du? Fast det är bara mina lekmannamässiga råd. Maskinen i sig är säkert väldigt mycket dyrare så i sammanhanget är det nog lite pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 3 Oktober , 2022 14 minuter sedan skrev ChristerN: Är absolut ingen expert men om stiften byttes förra året borde det vara lugnt att köra en säsong till på nuvarande stift (de var väldigt DYRA!). Du kan ju alltid köpa nya stift och ha med dig i båten och om den börjar gå sämre så byter du? Fast det är bara mina lekmannamässiga råd. Maskinen i sig är säkert väldigt mycket dyrare så i sammanhanget är det nog lite pengar. Jo, bytte inte förra året. Stiften skulle bara "inspekterats" enligt schemat. Så byter jag inte nu får de väl gå 3 säsonger. Men jag tänker det är skillnad på stift jämfört med oljor, filter och impeller. D.v.s motorn kan ta skada / slitas om man inte sköter oljebyten men kanppast av att man inte bytt stift varje säsong ? (eller?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stelben 18 Postad 3 Oktober , 2022 Du kan hitta dom på ebay för omkring 1000 lappen inkl tull o frakt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 3 Oktober , 2022 8 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: D.v.s motorn kan ta skada / slitas om man inte sköter oljebyten men kanppast av att man inte bytt stift varje säsong ? (eller?) Så resonerar jag också - men kan ju ha fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Oktober , 2022 1 timme sedan skrev johan_sjobjorn: Väcker denna gamla tråd. Är inne på andra säsongen med min motor (ny 2020) och nu är det dags för service, motortimmar uppgår till 100h nu. Ingen garanti att ta hänsyn till? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 4 Oktober , 2022 10 timmar sedan skrev Kane: Ingen garanti att ta hänsyn till? nix - bara sunt förnuft att tänka på i detta fallet 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 4 Oktober , 2022 Det är nog inga problem att köra 1000 timmar med stiften, i en bil brukar man byta efter fem till sex tusen mil. I allafall VW koncernens bilar. En bil med motorn igång rullar i snitt vid normal körning fem mil i timmen. Nu kommer det säkert några kommentarer här om att båten går i uppförsbacke. Men det vet inte stiften något om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 4 Oktober , 2022 möjligen tänder båtstiften oftare än bilens men byt med måtta körde 7år när jag hade inombordare förut ca 60 h år igår byttes i bilen efter 13000 mil iofs gasbränsle B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 4 Oktober , 2022 3 timmar sedan skrev Jorgen01: Nu kommer det säkert några kommentarer här om att båten går i uppförsbacke. Trots att jorden är rund så har inte jag sett någon båt gå i uppförsbacke..... 10000 mil har jag för mig man körde mellan tändstiftsbyten på BMW förr. Det är ju då typ 2000 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 5 Oktober , 2022 6 timmar sedan skrev Kane: Trots att jorden är rund så har inte jag sett någon båt gå i uppförsbacke..... 10000 mil har jag för mig man körde mellan tändstiftsbyten på BMW förr. Det är ju då typ 2000 timmar. Det var förr det, då verkstäderna inte behövde tjäna lika mycket pengar. Jag förstår att du driver med mig i din första kommentar, men många räknar vattnets motstånd för båten som en bil i ständig uppförsbacke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser