Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Nitro

Rapport från Sördöröy (Fröja - Hitra) 29/4 - 6/5-06

Rekommendera Poster

Sabb 22 och jag har varit i Norge och havsfiskat.

Lördagen den 29 april kom vi äntligen till Fröja Havsfiskecenter (tror jag det heter)på Sördöröy. På kvällen var vi för första gången ute bland alla dessa tusentals grynnor, skär och öar som finns runt Sul fjorden. Resultatet blev som väntat ganska skralt, någon mattorsk.

Söndagen bjöd på några plusgrader och sydostlig vind. Vi gav oss ut vid åttatiden och återkom till centret omring kl 18. Då hade vi under dagen stiftat bekantskap med långa, torsk och sej. Ingen av fiskarna var något att yvas över.

Måndagen kom med ett djävla väder, det blåste småspik. Så vi bestämde oss för att stanna i land och tänka igenom situationen och göra nya tackel.

Tisdagens väder var lite bätte än föregående dags. Vi gav oss ut med nya prylar och fick upp några långor och torskar den tyngsta vägde lite över 14 kg. Nu började livet kännas lite lättare att uthärda. Det fanns ju i alla fall någon lite större fiska att få upp. Men oturen grinade oss i ansiktet, styrningen gav upp.Så vi fick styra hem med motorn i knät. Väl hemkomna var vi både förbannade, blöta och desillusionerade. Men i morgon skulle vi verkligen ut på storfiske.

På onsdagmorgen gav vi oss tillsammans med åtta andra entusiaster ut med den så kallade storbåten. Nu skulle vi verkligen ut på havet och ta de stora. Nu råkade det sig så att samma tanke hade tre stycken ringnotsbåtar också haft under den senaste tiden. Så när vi kom i närheten av dessa djävlar syntes det verkligen var fisken som vi inte fick fanns. Ringnotsbåtarna såg ut som havande missfoster så som dom stod på nosen tyngt lastade. Ifall någon tror att vi under denna 10 timmars havsfisketur fick en massa fina, stora och tunga fiskar så glöm detta. Vår gemensamma fångt var några lubbar, långor, yngelsej och 6 torskar. Ändå var vi två nog de som fick mest på den turen. Storbåt och storfiske, det var ett riktigt skitfiske.

När vi vaknade på torsdagsmorgonen kändes det lite som om vad fan gör vi här. Det finns ju varken mer eller större fiskar här än de vi tar upp på västkusten. Äntligen slog turen om och under dagen fick vi upp bland annat en 16,8 kg tung torsk, en sej kring 12 kg och en havskatt på 2,8. Jo, det finns nog en och annan stor, fin fisk att fånga här.

Fredagen bjöd på kalasväder, solsken och vindstilla men ingen fisk. Ok, vi drog upp 8 torskyngel ur en djuphåla. Men de höll inte ens vårt västkustmått. Ett antal långor fick vi också.

Vid packningen på lördagsmorgonen visade det sig att vi trots det dåliga fisket lyckats få ihop 2 frigolitlådor med fiskfiléer, sammanlagd vikt ca 70 kg. Ifall detta är bra eller dåligt vet jag inte. För detta var min andra fiskeresa till vårt grannland i väst. Under den första fiskade vi i 2 och en halv dag och fick hur mycket vi orkade dra/rensa??!

En fråga som idag går runt i huvudet är är det då djävla bra fiske i Norge att det är värt att åka dit? Vad tycker ni? /skitfiske på er/Nitro

Ps, jag kommer att lägga in bilder så fort jag hinner....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga kommentarer? Det är kanske en onödig process att skriva om fiske?

Här är en bild. Vad tror ni det är som kommer upp ur djupet? /Nitro

post-9191-1394234641,6367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror att det är en växellåda från saab.skojar bara tror allvarligt att det är en sjögurka.har oxå haft såkallade bomturer till norge men det är bara att bita ihop o ta nya tag.man får njuta av natur o fågelliv o andra intressanta saker istället.säger bara en sak bättre lycka nästa gång mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker allt lite synd om dig ;)

Men det är väl så med fisket... Får ju inte alltid vara bra för då blir det ju inge kul. Men man blir ju allt lite trött när åker till dom bra platserna å det blir en flopp... Bättre lycka nästa gång... 

Fin bild ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all empati!

Men egentligen var det väl kanske inte helt så kass som jag först uppfattade det.

Här kommer bilden på vad som var på väg upp.../skitfiske på er/Nitro

Ps. kan någon annan (förutom jag) se vad det är som sitter i huggkroken?

post-9191-1394234642,0102_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som en Torsk men ser dock ut att ha väl liten mun för å va det?  

Nu blev ja nyfniken Nitro.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som kom upp var helt rätt en torsk på 16.8 kg.

OBS! det är torsken som inte räcker ner till marken. Den andre är jag/Nitro

Ps, ser torsken lite mager ut så är det helt rätt för den är urtagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I bara farten råkade två till följa med upp,/Nitro

post-9191-1394234644,7862_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Beklagar att jag inte stod på stand-by när du gav fiskerapporten.

Tvärr så är det väl så att fisket på Fröja/Sula ligger på den nivån.

smiley-smile.gif\Grattis till storfångsten inomskärs (lite ovanligt)!smiley-smile.gif\

De stora brukar man få utomskärs, på grundtopparna dit turbåtarna brukar gå. Man måste ju som kund betala mer om man vill ha stor fisk. Enkel matematik för både bokansvariga och campägarna. Profit! 

För grov fisk måste man nog tyvärr ännu längre N-ut i NOrge, troligen från Saltströmmen å uppåt.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...