Bandy 0 Postad 7 Maj , 2006 Skall koppla in dödmansgrepp i grabbens båt. Om jag har fattat de rätt så skall jag använda en brytande kontakt i dödmansgreppet och sedan koppla den i serie med plus matningen i tändningslåset.Har jag fattat rätt!!!!Om inte hur gör jag. Gärna en liten skiss.motor är en 2-takt.Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 7 Maj , 2006 Det beror på vad du har för tändsystem. Har du ett batteritändsystem-ja då kan du göra så. Lättast är dock att koppla in en slutande kontakt parallellt med stoppknappen till motorn. Normalt så stoppas motorn genom att man jordar ner brytarspetsarna (om man har sådana)eller kortsluter dom mot varandra ex. på en 2cyl. motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandy 0 Postad 8 Maj , 2006 Har ej någon stoppknapp på motorn.Kan endast stoppa båten via tändningslåset.Har testad att koppla ur tråden som går till respektive tändspole och då går ej motorn att stanna.Men fattar inte hur man skall koppla för att få de att fungera.Dödmans greppet att ju igentligen två fuktioner dels Skall man inte kunna starta båten om ej snöret är anslutet,dels stanna motorn.Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 8 Maj , 2006 Vad har du för motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandy 0 Postad 9 Maj , 2006 Evinrude 35hp 78-års modell.Går som en klocka.G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 9 Maj , 2006 prova med den svart o gula tråden som går från cdi boxen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 9 Maj , 2006 Som Rigor skriver stoppar du motorn genom att jorda den svart/gula tråden som går från CDI-boxen till tändningslåset. Mest troligt sitter det en svart kabel(jord) också i tändningslåset. Dödmanskontakten läggs parallellt över dessa två kablar, plugg/snöre på plats= öppen kontakt, snöre borta=sluten kontakt och motorn stannar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandy 0 Postad 10 Maj , 2006 Tack Rigor.Din lösning funkade.Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 Maj , 2006 vasse go.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elan333A 0 Postad 21 Augusti , 2006 Försöker förstå texterna ovan men fattar inte riktigt. Jag har en liten 4 hkr Yamaha, med stoppknapp. Hur skall jag koppla dödmansgreppet? Uttryck som jorda ned o dyl fattar jag inte riktigt. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 21 Augusti , 2006 Ta först reda på om knappen är slutande eller brytande genom att koppla loss den och mäta med en multimeter om den ger kontakt när den är intryckt (slutande) Koppla sedan enligt den vackra bilden jag ritat i paint PS. Den streckade linjen betyder att sladden skall kapas =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 22 Augusti , 2006 ge oss modell och år på din motor så ska vi nog kunna lösa det till dej... mvh Rigor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexn14 0 Postad 16 Januari , 2008 Hej jag har en johnson 4,5 hk-82 som inte vvill stanna när jag trycker på stoplnappen, alla kablar är ikopplade men vet ej om dem är rätt. Nån som har nå förslag på felet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexn14 0 Postad 16 Januari , 2008 Hej jag har en johnson 4,5 hk-82 som inte vvill stanna när jag trycker på stoplnappen, alla kablar är ikopplade men vet ej om dem är rätt. Nån som har nå förslag på felet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 17 Januari , 2008 Nu vet jag inte hur elschemat ser ut på just din modell... Kan du lokalisera tändspole/ar och styrningen till dessa, hur styrs tändningen? Har du brytare finner du lösningen i tidigare inlägg. Kabeln till brytarna (om man har)...prova att sätta greppet över den Annars pluskabel till cdibox brukar göra susen *lol*... En bra regel är att försöka bryta på matnings sidan, då slipper man problem med evt cdi haveri (dyrt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marin-Johan 0 Postad 28 Mars , 2008 Min farsa drog till stop knappen på min 25 hp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Mars , 2008 Det är bra med en bra farsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Mars , 2008 Kan vara ärg eller dålig kontakt i kontakten. Var så på min Yamaha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser