Gizmo 0 Postad 7 Maj , 2006 Nu har jag letat o läst o kollat o letat lite mer o läst ännu mer ........men jag blir f..n inte klokare för det !!!!! Det som man läser att man skall använda på en sida, står det att man inte skall använda på en annan...... Har en plastbåt med div skador i skrovet. Ytterskiktet släppt på ett ställe så att man ser glasfibertrådarna. Vad skall jag laga det med ??? Det finns ett genomgående hål( ca 8 mm) i botten. Vad skall det lagas med ??? Tacksam för svar !!!! /från en helt förvirrad båtåkare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Maj , 2006 Nu ger jag som vanligt in mig på minerat område!Där ytskicket (tolkar jag som om gelcoaten lossnat) släppt är lite vanskligt att svara på. För det beror på var någonstans skadan/-orna finns. Så jag lämnar frågan öppen. Det genomgående hålet i bottnen skall du fasa av, göra rent och laga med något epoxyspackel./lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 7 Maj , 2006 Lånar den här länken som Peter K la ut i en annan tråd. Mycket läsvärd http://fiber.get.to/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 7 Maj , 2006 Skadan i skrovet är under vattenlinjen på styrbords sida precis vid fören Tackar för länken !! skall kolla på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnTo 0 Postad 7 Maj , 2006 Genomgående skador skall först rensas kantrena och fasas av något, därefter lagas med glasfibermatta på insidan, fyll sedan gropen utifrån med glasfiberspackel med trådar i NÄSTAN till rätt nivå. Ytterst lägger du gelcoat spackel, något över färdig nivå som du sedan våtslipar till rätt nivå. Då blir det starkt och du får en perfekt yta på den reparerade ytan. Tänk på att använda gelcoat i rätt färg, finns färgat till de vanligaste båtarna. Gelcoat skador är värre, anledningen kan vara många till skadan men se till så att du rensar rent alla sprickor osv... Fyll med gelcoat filler eller glasfiberspackel, därefter gelcoat. Läs gärna på http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/skrov.html Lycka till med lagningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Maj , 2006 Hej Gizmo Finn Speed´ s och Peter_K´ s länk ang glasfiberlaminat var bra i de delar jag läste den. Jag håller på att sätta igen 7 st hål efter bottengenomföringar på min båt. Jag blir alltid mycket tveksam när någon talar på spackel i sådana sammanhang. De hål jag sätter igen, speciellt om de är under vattenlinjen, vill jag alltid kona ur ordentligt på bägge sidor av laminatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Maj , 2006 Och plasta igen hålet med Epoxi och glasfiber (avsedd för epoxi) från båda sidor av laminatet. Polyester har en dålig vidhäftning till uthärdad polyester till skillnad mot epoxi som visserligen är dyrare, men det är inte så stora volymer det handlar om. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 7 Maj , 2006 Vid arbeten med epoxy och glasfiber MÅSTE man använda matta och inte väv i glasfibern, då epoxyn inte kan tas upp av väven på samma sätt som mattan gör så får man en svagare laminering.Vid hål rakt igenom skrovet så skulle jag inte använda spackel utan armeringstrådar av glasfiber i, annars så finns risken att man bara får till en plugg som kan släppa vid ett senare olämpligt tillfälle. Och givetvis så måste man fasa av kanterna rejält för att lägga ut belastningen på det skadade området. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser