Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
AnTo

Laddning på Johnson 20hp

Rekommendera Poster

Har ett litet problem. Har en Johnson 20hp -89 med elstart och belysningsuttag på sidan av motorn.

Det verkar som om motorn inte laddar startbatteriet, enda kablen från batteri går via startsolenoiden till startmotorn samt minus till chassiet. Är det någon som vet OM den normalt skall ladda och att något på min motor är trasigt eller om man kan bygga om motorn på något sätt så att den laddar startbatteriet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är tillverkad med elstart från begynnelsen så ska det finnas

en likriktare på den. Likriktaren (RECTIFIER står det i sprängskisserna)

ser ut som en förstorad petflaskekapsyl i rostfritt. På din motor ska det

ansluta 4st elledningar till likriktaren och jag tror att den sitter på styrbordsidan.

Mvh waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är inte gjord med elstar från början har jag upptäckt nu efter lite undersökning. Man borde väl dock kunna ansluta en likriktarbrygga mot det befintliga belysningsuttaget och dra plus resp. minus till batterianslutningen, eller har jag fullständigt fel här...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt.

Jag gjorde en likriktare med regulator till en 20hästare för några år sen,

det gick bra.

Om du bara likriktar spänningen så är det viktigt att du alltid har ett rejält batteri anslutet om du oxså vill använda spänningen att driva exempelvis en gps etc. Obelastad (utan startbatteri)kan laddningsspolen ge uppåt 50 volt vilket inte gpsen mår särskilt bra av. Battriet funkar alltså som regulator.

mvh waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack waxholm4! smiley-smile.gif\ Jag gör en sån lösning och ansluter mot batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det klart, efter en runda på clasohlson där jag för dyra pengar (20 kr) köpte en diodbrygga som klarar 10 A och 400V,en 8A trög hängsäkring samt lite kabel m.m. så är allt nu på plats.

Mätte spänningen obelastat på växelsidan och den flög upp emot 50 VAC, kopplade därefter via bryggan, belastade med 20W lampa och mätte igen - 15VDC på fullvarv. Känns bra, kanske något hög spänning men jag kan leva med en förkortad batterilängd på nå´ t år...

Har inte hunnit med att mäta med inkopplat batteri ännu, tog säkra före det osäkra och sparade det till sist, nu vågar man lägga på kabelskorna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...