Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
materik

Gardiner Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej, jag saknar gardiner till hytten på min Flipper så jag tänkte fixa det. Det jag funderar på är hur man bäst sätter fast dom. Jag har två stora sidorutor att täcka samt två lutande framrutor. Kardborreband ? Skruva fast öglor och sen dra en tvättlina, en över och en under fönstret ? Tips och förslag på lösning mottages tacksamt.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns gardinstänger och dylikt i dom flesta båttillbehörsaffärer till exemple Hjertmans. Men jag skulle inte sätta gardiner i styrhytten då det skymmer sikten för mycket. Möjligtvis då med kardborrband så man helt kan ta ner dom när man åker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har en 640 ht som jag fixat mörkläggninsgardiner till nu, provade att ta självhäftande kardborreband och sen sy fast den andra remsan på tyget och det funkar kanonbra , kan rekommenderas om man vill ha mörkt när man sover och bra sikt när man kör  mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mattias,

Har själv en flipper 700 och ska sätta in gardiner och har precis samma frågeställning. Hur gjorde du? Och blev det bra ?

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 575 HT där jag tänkt byta ut gardinstänger (Ø10 mm Al) och plasthållare mot kardborreband, men jag har inte kommit till skott ännu...

Fäste du kardborrebanden mot fönsterramarna eller mot hardtopens insida (plasten)? Satte du kardborreband bara bitvis eller mot hela fönsterramarnas längd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mattias,

Har precis fixat detta på vår Flipper 700. Vi satte sk norska knappar på sidorutorna (6st/ruta) och på framrutorna (4st/ruta). Det verkar fungera bra och blev dessutom ganska snyggt.

Lycka till!

Mvh Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fäste du kardborrebanden mot fönsterramarna eller mot hardtopens insida (plasten)? Satte du kardborreband bara bitvis eller mot hela fönsterramarnas längd? Hej jag satte kardborrebanden mot aluminiumlisten som jag har som list runt rutan, jag satte banden runt hela listen för att garantera att det skulle bli så lite ljusinsläpp som möjligt,nu när man har provat så var det kanonbra mvh. Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar!!21.gif\ Mitt tillfälligt insomnade gardinprojekt börjar så smått ta fart igen. Bra, jag tänker göra på samma sätt som du.

Har noterat att det finns självhäftande kardborreband på t ex Clas O (artikelnr 34-816). Är det något sådant du använt också? Jag antar att man måste sy fast kardborrebandet i gardinen dock...

Jag har mallat upp fönstren nu, så det är väl bara att hasa iväg till tygaffären nu... smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...