Snowbiz 0 Postad 7 Maj , 2006 Hallå! Jag har läst lite på forumet om Bayliner 1952, det verkar vara lite delade meningar om den är bra eller inte. Jag har hört att det har varit kvalitèts problem på dom från 80-talet.....men jag vet inte vad det är som det har varit problem med. Jag har funderat lite på om jag ska köpa en. Den jag har fått tag på är i bra skick och kostar 55.000kr inkl. båtkärra. Är det ett bra pris? Det är inte jag som importerar så vilka krav kan/ska jag ställa på båten och importören? Jag vet inte än om det är en privatperson eller om han har en firma...men jag ska ta reda på det. Måste båten vara CE-märkt när den är från -85? Till er som har en Bayliner 1952: Kan man vara 6st i båten, utan att den har problem med att plana? Självklart beror det väl på vad man har för motor.....men den är väl byggd för 6 pers...så man tycker ju att den ska klara av det utan några problem. Lite info om båten: Motorn är en VP b23 med sötvattenkylning, drevet är VP 270. Jag har inte sett några bilder än...men ska få ett par inom ett par dagar. På alla Bayliner 1952 som jag har sett har det varit Mercruiser eller OMC motorer, så det verkar ju vara ovanligt med VP i dom. Om jag ska åka och kolla på den så hade jag tänkt att ta med en besiktningsman från Båtbesiktningsmännens Riksförening. Kan ni ge mig lite synpunkter på båten...om den kan vara något att ha, fördelar/nackdelar med import och vad jag bör tänka på vid ett ev. köp...mm. Tacksam för alla svar. /Snowbiz. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 7 Maj , 2006 Jag har importerat min Bayliner, visserligen en 91:a ,men jag skulle aldrig lägga ut en sommars bensin förbrukning (i kronor & ören räknat) på nått jävla dumt påhitt som CE-märkning. Sedan om det är en fin båtmodell kan jag tyvärr inte svara på. Men säkert blir det bra till sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 7 Maj , 2006 Jag skulle aldrig köpa en så gammal amerikansk båt oavsett pris. 80-talare har bedrövligt ryckte vad gäller kvalité och även om priset är lågt så finns det så mycket begagnade båtar att välja på så det vore direkt dumdristigt att föreslå att du skall köpa en sådan. Nu är jag inte ute efter att dissa Bayliners eftersom jag har en själv. //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 7 Maj , 2006 Hej!!! Angående CE med mera, Hur är d egenteligen??? Ingen som riktigt vet va??? Enligt mej så är hela Ce märkningen på driven långt ut till havs.. Det finns ju nästan inga beg båtar som till 100% uppfyller kraven... Och att det ska vara omöjligt att försäkra och få ut försäkringspengar för en båt som inte är Ce märkt värkar ju vara en påhittad historia... Dom jag pratat med som har hittat sina båtar sjunkna vid bryggan krachat på grund etc har då fått ut pengar för sina båtar obs alla dessa Importbåtar importerade efter den magiska gränsen 1998 eller vad d va för larv... Så detta med CE ser jag bara som ett stort Skämt och ytterligare ett sätt försvåra krångla till det för oss båtägare... Och för att besvara frågan.. Angående VP motorn så är det troligtvis så att förra ägaren har bytt motor från Omc till VP... Sedan så ser jag inga problem du har ju Besiktningsmannen med dig. Han ser kanske inte allt men han kan med lätthet avgöra om d är rena skrotet eller en bra båt... D man ska se uppmed om man är intresserad av dom mindre jänkebåtarna är Motor märket FORCE Snacka om dynga inte värt att titta på änns... !!!MVH REXCO!!! Och lycka till med köpet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser