Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Behn

kompass installation

Rekommendera Poster

Hej igen.
Jag har varit ute och kollat var jag skulle montera min kompass en LYTH 6
Eftersom jag håller på att bygga inredning så tog jag ut och kollade var som var lämpligaste placeringen av kopassen och började med det ställe där den passade bäst in i inredningen och sedan flyttade runt den på olika ställen och blev mycke förvånad när det skiljer över 45 grader när jag flyttar den 20 cm i sidled och sedan lite olika beroende på var jag provar den.
Men den ändrar sig ca 20-50 grader inom en 50cm omkets och då är ändå ingen ström inkopplad.( batterierna utagna för vintern )

Min fråga
Är detta normalt?
Hur stora fel fixar en yrkes man som sjusterar kompasser? 

post-14741-1394234633,9484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns antagligen järnföremål i närheten. Jag har en brandsläckare av plåt monterad nära kompassen, tar jag bort den så vrider sig rosen rätt mycket. När jag seglar på kompassen måste jag flytta brandsläckaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte detta är helt onormalt.

En kompassjusterare fixar nog till det mesta men det du/ni får göra är en deviationstabell för att få kompassen helt exakt är nog desto svårare.

Lycka till!//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en stålbåt. Låter som de normala problemen.

Hitta det bästa stället där du får så lite fel so möjligt. Ta dit ett proffs som micklar med kompenseringsmagneter (devierar) för att få det så bra som det går.

För resterande felvisning gör man en deviationstabell, kompassen kommer att visa olika mycket fel på olika kurser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack .
Jag vet ju om detta men tyckte ändå det var mycke felvisning.
Då kan jag lika gärna sätta den där den passar bäst in i instumenteringen eftersom det inte var värre där än på andra ställen.
Tack en gång till för svaren att det inte var helt katastrofala fel utan förmodligen inte värre här än på andra stålbåtar. 

post-14741-1394234635,0359_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...