primouza 0 Postad 6 Maj , 2006 Hej! Jag skulle ut me båten ikväll och startade båten som vanligt. När jag stått på tomgång en stund så stannade motorn. Efter ett tags körning (med växel i) så gick motorn som den skulle. Äre nån som vet vad det kan bero på att den stannade och fick så låg tomgång? Den stannade alltså när jag la i växeln.... Normalt så ligger tomgången på 700 rpm men nu så låg den på 500 rpm... Gillar inte motorn att man ligger på tomgång en längre stund? Tacksam för svar.... //Primouza... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 6 Maj , 2006 Hej, Tror inte någon motor tycker om att stå på tomgång allt för lång tid. När det gäller att den stannade kan ju bero på, om du har alpha drev, att microbrytaren hamnade fel just då. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 6 Maj , 2006 Jo de e sant...men de e konstigt att tomgången inte kommer upp på 700 rpm förrn efter en stund. De brukar lägga sig på 700 direkt...nu låg den på gränsen mellan 500 rpm och stanna.... //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 7 Maj , 2006 Sen när man ska ha igång motorn igen så äre fullgas som gäller annars startar den inte...!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 Maj , 2006 Nu vet jag ju inte om det är en insprutare du har eller förgasarmodell. Problem med choken kanske eller att förgasaren flödar över lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 7 Maj , 2006 (jag har förgasare) Inget allvarligt med andra ord eller...??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 7 Maj , 2006 Äre nåt man ska tänka på när man startar eller så att inte pumpa för mycket innan start? Tänkte om den blir småsur eller så. De e så skumt att den fick så låg tomgång...(typ 400-500RPM) Men när man kört 500-600 meter och drog av på gasen så hade den en tomgång igen på ca: 700RPM Sen stängde jag av motorn ca: 30mins...och sen samma visa igen...låg tomgång, sen kör man en bit och testar igen å då e tomgången som den ska igen...klurigt...!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Maj , 2006 förmodligen choken vad har du för förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 7 Maj , 2006 ingen aning....hur ser man de? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 8 Maj , 2006 Hej Stefan! Kolla så att du ej har glapp någonstans i länkaget på gasvajern, då kan den uppföra sig konstigt med olika tomgångsvarv som följd iom att du flyttar reglaget emellan start och stopp. Detta kanske kan hjälpa om det har med brytaren att göra http://www.dolphinmarineservice.homestead.com/Cable.html Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Classe2000 0 Postad 8 Maj , 2006 Asså. i slutet på förra säsongen hade jag exakt detta problemet också.. när man alde i friläge (oavstt om motorn var kall eller varm) så kunde den gå ner i varv och dö. kunde även dö om man inte gav på gasen hårt när man körde iväg. smög man på gasen så dog gärna motorn, lite jobbigt var det... har läst att många har problem med sin choke och kopplar bort denna. någon som hört detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 8 Maj , 2006 Hej Persk! Tack för svaret. Jag vill bara tillägga att jag inte har pillat på nåt utan detta fenomen uppstod från ingenstans. Hur som helst.. Är det infästningarna på gas/växelvajern på motorn jag ska kolla? Om det är glapp nånstans, hur ska jag justera det i såfall? Gå man på känn bara och spänner den precis så att det inte glappar eller? Ska det vara nåt som helst glapp överhuvudtaget eller ska det sitta spänt? Ni som kan får gärna förklara så utförligt det går...e alltid skönt med kompententa personer när man ska pilla med sånt man inte gjort förr. Tacksam för svar! //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 10 Maj , 2006 Är det infästningarna på gas/växelvajern på motorn jag ska kolla? Ja, det skall finnas en typ av cylinderformad plast bit på vajern som sitter i ett spår där du justerar slaglängden på vajern. Om det är glapp nånstans, hur ska jag justera det i såfall? Känn om den glappar där och försök att lossa den och skruva några varv tills det känns bättre. Går man på känn bara och spänner den precis så att det inte glappar eller? Se till att du ej rubbar något med microbrytarens läge. Ska det vara nåt som helst glapp överhuvudtaget eller ska det sitta spänt? Det skall ej vara något kännbart glapp. En till sak du kan kontrollera är, att när du tycker att du har för hög tomgång så kan du trycka på armen som går till förgasaren där vajern sitter och går emot tomgångsskruven. Hör du att tomgången ändras har du ett glapp någonstans. Prova flera gånger med att gasa ett par gånger och sedan tillbaka till neutral för att säkerställa problemet. troligen går det också att justera på själva ändstycket på vajern så att allt blir tajt ända till tomgångsskruven. Koppla bort choken för att säkerställa att det inte är den som spökar, den behövs inte heller enligt min mening, har själv kopplat bort den. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 10 Maj , 2006 Är det stort jobb att koppla bort choken? Hur gör man? Blir den svårare att starta utan choken eller pumpar man bara ett par gånger innan start precis som vanligt? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 10 Maj , 2006 Inre alls krångligt. Pumpa ett par gånger och sedan starta, inga problem. Kontakta PJ ang. choken då ni har samma motor, har precis skickat en bild till honom hur jag gjort. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 10 Maj , 2006 Ja fick ett till tips att jag ev kunde ha fullt med vatten i vattenavskiljarfiltret... Nån som har upplevt det och vet hur maskinen beter sig då? Detta är inget jätteproblem..det går fortfarande att köra båten bara det att det är lite struligt om den stannar när man ska lägga till.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 10 Maj , 2006 Persk vi hade inte samma men jag var nere o testade nu för att se hur choken betedde sig och nu tror jag att jag låst den i rätt läge. Måste bara låta motorn bli helt kall o testa sen. Primouza jag har lite bilder men vet inte 100% om det är rätt, förmodligen är det det men man vet aldrig! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 10 Maj , 2006 _PJ_ hur betedde sig din båt? Varför kopplade du bort den?? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 10 Maj , 2006 Den går alldeles för fett med choken i innan den blir varm, helt onödigt! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 10 Maj , 2006 Buntbandet sitter fast i typ gaffeln fixerad i läget som bilden visar. När motorn (bimetallen) är kall står gaffeln rakt upp. Nu är den så mycket framåt som det går precis där den hamnar när den blivit varm. Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 11 Maj , 2006 PJ & Primouza, fick ni det att fungera? /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 11 Maj , 2006 Skall dit nu, I´ ll be back! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 11 Maj , 2006 Funkar helt OK, lite passning på gasen dom första 30-45 sekunderna. Ingen fetgång nu! KANON!! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 12 Maj , 2006 jag har inte pillat på min än....dock ska ja tömma ur vattenavskiljar filtret och se vad som händer och om det nu finns nåt vatten i det... Enl flera uppgifter tyder det på att det skulle vara det...Dock så tänker jag prova det Persk säger med för du verkar jäkligt duktig på detta. Jag återkommer när jag löst problemet... Visst äre härligt med ett forum så man kan lösa sina problem med hjälp av andra=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajenhajen 0 Postad 12 Maj , 2006 titta på motor oljan, så det inte finns vatten där. den ska vara olja, inte gråaktig, är den gråaktig, är det vatten där. Vatten i oljan kan få ner tomgång (varvtal. Kolla det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser