Strusse 0 Postad 6 Maj , 2006 Hej! Står i slutfasen att köpa en Bella 620 DC. Det jag våndas över nu är vilken motor jag ska välja. Är det någon som har erfarenhet av en Yamaha 150 hk HPDI? Hur förhåller sig denna till en Yamaha 150 hk 4-takt? Vilket är att föredra? Tacksam för alla svar! /Strusse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Maj , 2006 Hej, Om man kollar på Yamaha USA hemsida så har de ej 150 HPDI längre där. Är den på utgående kanske? Yamaha 150 HPDI är såvitt jag vet en V6:a medan Yamaha F150 har 4 cylindrar. Kanke ger 150 HPDI lite bättre förutsättningar för lite jämnare gång med 6 cyl? Kanske 150 HPDI är aningens rappare än F150? Glöm ej att Yamaha även har 150 VMAX HPDI om du vill ha lite extra krut. Personligen skulle jag nog välja F150 då den är väldigt bra, det har många tester visat bl a i svensk båtpress. Den är också ganska tyst inte att förglömma för komfortens skull. Ett annat alternativ som troligen blir billigare än Yamahas 150 hästkrafters utombordare är en Suzuki DF150 4-takt. Suzuki DF140 var ganska vanlig förr på Bella 620 DC i alla fall och räcker kanske för normalt bruk. Har själv en Yamaha F115 4-takt som har gått bra i 3 säsonger. Hänger på en Yamarin 5820/58BR. Köper du allt nytt eller har du beg på gång? Tips om du köper nytt, Yamaha har numera s k Commandlink för att koppla ihop alla sina instrument osv. Nya instrument finns också till detta. Det finns även en kombinerad fart-bränsleflödesmätare numera till Yamaha. Du kan kolla på Yamaha USA hemsida. http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/lifestylehome/home.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strusse 0 Postad 7 Maj , 2006 Tack för svar. Det är en ny båt jag har tittat på. Enligt försäljaren säger han att HPDI är den senaste tekniken och att den används på motorer med 150 hk och uppåt. Dock kanske de har slutat med tekniken på deras 150 motorer, men de har nyligen kommit ut med en 300 hk och då använt sig av HPDI. Jag skulle få båt plus motor till ett pris av 323.000 :-. Rimligt? Vad tror du om en F115? Blir det för klent? /Strusse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Maj , 2006 Hej, Vad är det för prisskillnad på en 150 HPDI och F150 hos den handlaren? En Yamaha F115 kommer att funka men blir inte nåt jättedrag förstås. På min lilla Yamarin 5820/58BR (5,7 x 2,20) passar min Yamaha F115 fint och är lagom, den är godkänd för upp till 150 hk. Men på den större Bella 620 DC så behöver du nog lite mer kraft dels för att få lite bättre acceleration upp i planing och dels kunna hålla ett lägre varvtal på marchfart (och därmed lägre ljud). Toppfart över 40 knop med 150 hk kanske locker en del också (med bara 115 hk kommer du väl kanske upp i 35 knop?) Skall ni åka många i båten ofta är det bra att ha lite extra kraft också. Priset 323 tusen med 150 HPDI kanske kan vara OK. Dock skulle jag nog satsa på en F150 om inte alltför stor prisskillnad. Antar att det är 2006 årsmodell på båt och motor du skall köpa. Ang Yamaha så se till att få commandlink och de nya mätarna (om det inte är pristillägg för det), och den kombinderade fart och bränsleflödesmätaren (kan ju vara kul att se bränsleekonomin speciellt om du kopplar den till GPS så den kan visa liter/nautisk mil). Tror jag har nåt test av 150 HPDI F150 m fl om du är intresserad. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser