alphyddan 0 Postad 5 Maj , 2006 Ja vi ska ha maten kall och då undrar man ju vad som är bra av alla märken som finns på marknaden vill helst inte lägga 5000:- på detta så undrar om någon har något att rekomendera. det måste öppnas uppifrån ej som ett vanligt kylskåp. och inga 5 amp heller helst under 2 amp. såg att det fanns en kylbag på jula för 1300 är det någon som har den eller som vet om den håller samt vad det är för amp. är det någon som vet något om gasoldrevet kylskåp drar det mycket. 1 tub om året eller vad. kan tänka mig beg om det är ok. mvh sara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Maj , 2006 Hej Du kan nog glömma dom här väskorna på Jula och övriga ink.ställen dessa drar ca 4 A under drift. Ska du komma ner i strömförbr. så är det bara ett kompressor skåp som gäller. Gasol är ju ett alternativ, drar inte så mycket. Dock så kostar dom en del även beggat. En gasolbox bör ju vara en fast installtion så man får ut avgaserna ur båten. Går ju faktiskt att köpa ett löst kompressor aggregat och bygga boxen själv. Gjorde den tavlan själv för några år sedan med ett billigt väsk aggregat, funkade inte. Den historien finns att läsa här http://web.telia.com/~u11101231/Våren2003.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Maj , 2006 Här har du ju en gasolbox till skaplig peng http://www.blocket.se/vi/8104501.htm?ca=14_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 6 Maj , 2006 Funderar med på detta någon som vet på rak arm hur mycket gasol en sån box drar? har en P6 tub över och kan mata den med den då.. kommer ligga ute i vecka i sträck och undrar då hur länge räcker en liten P6 typ..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Maj , 2006 Jag har ett el-kompressor kylskåp i min båt. Jag frågade förra ägaren vad det var för fel på gasoldrivna. Fungerar bäst när det är kallt blev svaret. Dvs kompressorkyla är tydligen att rekommendera. Fast dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 7 Maj , 2006 Du kan skaffa ett tidrele som kopplas på sladden. Releet gör så att boxen t.ex. kyler 15min och sen är av i 15min så då har du helften mindre förbrukning. Finns att köpa färdig så man behöver inte koppla själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 14 Maj , 2006 finns det något man kan koppla på som gör att kylväskan går på halvfart typ? väskan ska kyla tillräkligt iallafall har jag hört =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 14 Maj , 2006 Dom billigare boxarna klarar att sänka ca15-20grader när dom går hela tiden, sätter man tids styrning så att det går 15min och står sill i 15min blir sänkningen ca 5-6grader. Värdelöst!! Att kyla ner något (ölen) är inte att tänka på, det ska var kallt som ställs i. Min biltema box kommer aldrig i båten men i bilen funkar den okey på längre resor. Till båten blir det en kompressorbox för 4000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser