Havskatt 18 Postad 5 Maj , 2006 Var ute och skulle inviga mitt nyinköpta jerkset. 025 powerline, titantafs och jerkdrag. Efter tredje kastet gick linan av tafs och drag flög åt helv.... Nån där ute som vet om det här hör till Jerkfisket ? Blir isåfall svindyrt att köpa nya tafsar och drag stup i ett. Eller kanske har ni tips, grövre lina, special knut ???? Antiklimax blev det, hade bara ett drag och en tafs med mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 5 Maj , 2006 Lider med dig. Tänker på det där med att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk... Pån igen bara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prinsen80 0 Postad 5 Maj , 2006 Va glad du som hann kasta 3 kast.... ja blev av med 2 st på 3 kast. Haha. Men det visade sig att min linföljare inte rörde på sig vid utkast utan bara invevning... Då ville det gärna ta tvärstopp i maskineriet... Gick fortare att bränna 400 pix där än vid black jack bordet... Bästa tipset ja kan ge är att om du ska satsa på jerken så köp en bra rulle å glöm aldrig tummen på spolen Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 7 Maj , 2006 Det var ju tröstande Prinsen. Jag får påt igen & lovar att tänka på tummen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prinsen80 0 Postad 7 Maj , 2006 Hehe ja gör det Jag köpte 4 jerk drag på jakt å fiskemässan för 100 kr. Fula och inte så bra men mycket billiga. Bra att öva med tills man fått in taktiken. Leta efter några billiga. Lycka till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 16 Maj , 2006 Hej.Tror du råkade ut för ett professional overrun. Lite mer kastbroms borde hjälpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prinsen80 0 Postad 17 Maj , 2006 Hjälpte inte för mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 17 Maj , 2006 Kör med lite grövre lina så skär inte linan in på samma sätt i rullen (du slipper många kasta iväg och draget far åt hvete). Jag har alltid kört med 0,32-0,36 mm och använd INTE fireline utan gärna powerpro en lina som är anpassad för jerkrullarna (har nått med uppläggningen på rullarna att göra). En annan pryl är att ha full koll på tafsarna se gärna till att byta ut sjävla fästet mot draget mot en 110 pund fäststning. När du väl blir varmare i kläderna så händer dessa saker mer och mer sällan, dock händer det men då är det oftast tafsen som öppnar sig och skickar iväg draget... och man står där med gråt i ögonen. // McD - www.mcdz.net Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herr35 0 Postad 28 November , 2006 Har aldrig haft problem, ett tips är att fråga efter bästa linan i fiskebutiken. Snåla inte!! Det är en fördel om man hittar någon som kan, i Stockholmstrakten kan jag varmt rekomendera Sundbybergs sportfiske eller Sportfiskeboden i Täby. <*(())< Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 November , 2006 Som sagts tidigare: Anv PowerPro i grov dimension. Gå ända upp t 0.45 om du jerkar större beten. Annars min 0.35 Skär dels inte ner i underliggande lager samt håller bättre för ev backslag. En annan (viktig) sak att tänka på för att slippa att linan skär ner så inih-e är att grunda spolen med 10-20 m nylon. Dels snurrar inte linan fritt på spolen, o dels slipper du en hel del bekymmer m att linan skär ner. I övrigt: Träning träning o åter träning. Vad gäller knutar så ska du använda de som är avsedda f flätlinor, inte vanliga betesknutar. Anv. tex Fireline-knuten el liknande. Beskrivning brukar finnas bipackat med linan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser