Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
forgus31

Den lille motorteknikern med sin MD11C

Rekommendera Poster

Jo nu har jag sjösatt och testat MD11C som fått renoverade toppar. Det var enkelt att skruva dit cylinderhuvudena och motorn startade med att lägga hamnen i blå rök. Det är gott att ha väl insmort när man drar igång efter renovering.

Den lilla renoveringen verkar dock hjälpa föga för det egentliga problemet som är att motorn ryker blått vid morgonstart. Lite förargligt i dessa miljötider att starta dagen med att förbränna några matskedar smörjolja. Vad ska det då inte bli innan dagen är slut undrar båtgrannarna kanske.

Nu är det väl så som jag antog att den store motorteknikern måste anlitas. Byte av foder, kolv och ringar. För nu är det tätt däruppe. Då får jag kanske se till att det blir tätt därnere. Kompressionen är fortfarande pyskompression. Där slinker säkert ut även oljefilm tillsammans med luften när kolvarna rör sig. Är det någon som har nya foder och kolvar som inte blivit använda av någon anledning så är jag spekulant på delarna.

Motorn går snällt förutom att den osar förbränd smörjolja. Lite för högt med olja på stickan men det ska väl inte göra så mycket - eller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte problem med vevhusventilationen? Bara ett allmänt tips, vet inte hur den är konstruerad på en MD11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske något att kolla. Har inte tänkt på hur det funkar. Det sitter en slang från oljepåfyllningslocket och den suger från en av insugsljuddämparna om jag inte minns fel. Ska se om det är något lurigt där. Jag vet att den är väldigt smalhalsad när det gäller att få oljan att rinna ner  vid påfyllning. Det går inte att hälla alltför fort för då rinner det över. Är det så för andra MD11:or?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid en tur till Vrångö med övernattning bland 53 andra båtar (vilken kalashelg) blåste jag ner i andningshålet för vevhuset. Då kom olja upp ur oljestickshålet. Så det är inte helt tätt i vevhusventilationen. Vevhuset ventileras via oljepåfyllningslocket som har anslutning för en slang som går vidare till ena insugsljuddämparen.

Ska kolla lite på Drevia och få lite tips om det är läge för komplett kolv/foderbyte eller om det kan vara fastnade kolvringar. Kan väl bara konstateras efter isärplockning antar jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir det spännande att se vad nya foder och kolvar kan göra för den gamla kraftkällan.

De gamla fodren verkar inte så slitna men har små ärr som förmodligen har varit vatteninträngning någon gång. Den dåliga kompressionen (svänghjulet går lätt att sparka runt) plus blårök och oljekonsumtion gör att jag tror den dåliga tätningen mellan cylinderfoder och kolv är boven. Allt nytt kostar inte mer än 9000:- och en ny motor det 10-dubbla. 

Cylindrarna som fodren sitter istoppade i är i gott skick. Bara lite rostiga nere närmast den översta gummiringen. Spåret här är lite ärrigt och man kan räkna med att lite vatten kan sippra in till nästa O-ring. Där däremot är spåret som nytt och den kommer nog att hålla tätt. Det är ju inga stora tryck det är frågan om (kylvattentrycket=nästan 0). Sötvattenskylningen har stoppat upprostningen sannolikt. Gick saltvattenskyld i ett antal år innan den fick glykolvatten.  

Jag slog till! Leverans på onsdag om VP:s reservdelslager orkar med i vårhetsen.

Meddelar hur det gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick lite problem. Efter att ha mätt in första cylindern och fixat enl konstens alla regler med shims mellan cylinder och motorblock tyckte jag att kolven glappade i loppet. När jag mäter upp kolv och lopp på den omonterade fodret/kolv så är kolvspelet 0,50 mm i.st.f 0,09-0,12 mm!

VP har altså levererat en kolv som är c:a 88,3 mm men stämplad som 88,79mm!

Nu har jag lagt ned 4 timmar i onödan på VP:s slarv. Mina gamla kolvar var mycket bättre men något ovala. Gamla kolvarna hade fortfarande svarvspåren kvar på de flesta ställen men troligen hade motorn överhettats någon gång så de slagit sig något och blivit ovala (c:a 0,2 mm)

I handboken står att man ska byta kolv/foder när de är slitna så kolvspelet är mer än 0,25 mm och nu sitter jag med en foder-kolvsats där kolvspelet är dubbelt så stort som den mest slitna gamla motor man kan hitta.

Man ska inte tro på allt i skrift. Inte ens det som är instansat i kolvarna från en kvalitetsmotortilverkare. 88,30 mm uppmätt och 88,79 mm instansat! Båda kolvarna verkar ha samma stora spel.

Nya tag på måndag. Ingen segling i helgen. (tur att det blir så kass väder ändå).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte för inte Penta kallas Gröna döden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lider med dig F, jävlas det, jävlas tillbaks du vinner./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för medkännadet Nitro!

Men nu är det ingen fara på taket då jag upptäckte fadäsen. Det är säkert inte effektivt att kolvarna slår volter mellan takterna. Kompression hade jag säkert fått men hur länge håller grejerna när det är så stort kolvspel? Ringarna åker väl kana i spåren med slitna spår som följd och kolvarna ger väl oljud ifrån sig när de studsar mellan väggarna i loppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber VP så mycket om ursäkt för mina anklagelser.

Jag mätte på fel ställe på kolven. I verkstadshandboken står nämligen att man ska mäta c:a 10 mm från kolvens underkant. Där är den precis 88,79 mm (som det står stämplat). Kolven är alltså något konisk med avsmalningen längst upp.

Det hade jag ingen aaning om.

Tycker ändå att det är konstigt att kolven kan röra sig så mycket när man trycker den från sida till sida i loppet. Men så ska det vara.

Så nu har vi skruvat ihop motorn och provkört. Kompressionen är bra känns det som och den startar lätt.

Däremot ryker den fortfarande rätt mycket blått! Vad kan det vara? Renoverade toppar med nya tätningsringar vid ventilstyrningarna. Nya kolvar, ringar och foder.

Finns det andra sätt för oljan att komma upp till förbränningsrummet än underifrån och uppifrån? Jag saknar teorier om vad det kan vara.

Kan det vara så att det tar några timmar för ringarna att slita in sig? Det kan jag tänka mig. Nu har vi kört den bara några minuter. Kanske blir bättre och bättre. Åtminstone bör ju avskrapningseffekten från kolvringarna och även kompressionen bli bättre när den gått ett tag. Cylinderväggarna är ju ganska råa när de är nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första bil, en Opel, renoverade jag toppen på. Jag bytte till nya ventiltätningar bland annat. Blåröken blev faktiskt värre av renoveringen. Min gissning var att ventilerna var såpass slitna att en rengöring och nya tätningar gjorde problemet värre.

I ditt fall bör du nog låta det gå ett slag. Du har honat cylindrarna och bytt ringar antar jag. SKulle inte förvåna mig om motorn behöver några timmars inkörning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ju ut som att jag inte hittat det egentliga felet. Jag har ju nya kolvar, ringar och foder. Likaså har topparna renoverats av en motorverkstad. Ändå blir det för mycket blårök. När jag startar kommer det ut olja med avgaserna och lägger sig som en film på vattnet.

En motor som kommer från fabrik bör i detta avseende vara i samma skick och den ryker säkert inte som den här gör. Vad jag funderar på nu är om det kan vara någon läcka som matar in olja på något sätt men kan inte begripa var, då fodren tätas effektivt mot cylinderhuvudena. Dessa är ju  renoverade och kolvarna är nya liksom ringar som ju bör täta bra mot det nya fodret. Allt nytt från Volvo Penta.

Ett flak öl till den som löser denna gåtan.

Någon hade en teori om dålig vevhusventilation men jag tycker den andas bra tillbaka till insuget. Övertryck i vevhuset skulle göra att olja kommer upp i oljestickshålet men detta sker inte. En spricka i ett cylinderhuvud skulle kunna ge blårök men båda ser helt OK ut. Ska bli kul att se vad det kan vara för fel. Under tiden håller jag för näsan och låtsas inte om röken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredrik på Drevias forum (ett bra ställe att få tips på) säger att jag får ge mig till tåls i 50 timmar. Det blir att stå ut med röken hela sommaren ser det ut som.

Meddelar hur tät röken är framåt sensommarn. 

Ska också provtrycka värmeväxlaren då jag har fått svart kylvatten. Kan vara hål i värmeväxlaren så saltvatten går över till kylvattnet. Då rostar det väl lättare i blocket så kylvattnet blir svart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provtryckt kylsystemet. OK.

Provkört med belastning i 3 timmar. Tycker den blev betydligt bättre redan efter en timme. Det blåste visserligen ganska mycket men trots medvind på tillbakavägen såg nu röken mer vit ut och luktade inte olja längre. Mer som vanlig vattenånga i den lilla mängd som känns normalt.

Skönt att jag slipper jaga avgaslimpa eller värmeväxlare. 

Hängde också upp en nyköpt genua som såg fin ut.  Lägger upp planer för sommaren. Norge (Bergen?) eller kusten runt upp till Stockholms skärgård diskuteras nu. Halva besättningen har inte gått Göta Kanal eller seglat i Stockholms skärgård sedan de var små.

Har nu bytt olja och hällt i glykol. Sommarens seglingar är räddade.

Fått lite mer hum om hur motorn ser ut inuti.

Jag återkommer om komplikationer tillstöter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Många år sedan nu men jag undrar hur det gick med blåröken. Min snipa har nu stått i ca en månad och när jag startade den så rök den väldigt mycket. Tyvärr fortsatte den göra det även efter några timmars körning i helgen. Vad kan hända på en månad som gör att min md17 ryker mycket mer nu?

Hälsn
Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, den blev bättre och bättre. Nu är det inte så jag tänker på blåröken längre och den startar snällt även om den stått några veckor.

Nån förklaring till blåröken har jag inte fått annat än att det kan ta tid att slita in kolvringarna när man bytt foder och ringar. Motorn drar fortfarande en del olja. En motortekniker sa att det kunde komma från olja som den sög i sig genom ena luftinsuget om insugsljuddämparen var igensatt. Vevhuset ventileras genom en slang från oljesumpen till insugsljuddämparen. Där satt ett stål och kokosfibertrassel som jag rensade rent och det kan ha förbättrat blåröken betydligt.

Motorn har gått några hundra timmar efter att den fått nya kolvar/foder men den gillar inte att gå med låg belastning. Då blåryker den gärna. Det blir ju så på en segelbåt som man går långa sträckor med att farten hålls på bästa ekonomifart och det är inte många hk man tar ut då. Den drar då c:a 1 - 1,5 l/tim vid 5 knop.

Vet inte vad som hänt med din motor. Det kan ju t.ex ha kommit in vatten i nån cylinder så det rostat och kolvringarna har fastnat.

Senast ändrad av forgus31 | 13 september 2009 | 21:01

Senast ändrad av forgus31 | 13 september 2009 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...