Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
JohnGustafsson

Oljebyten inför sommaren

Rekommendera Poster

Hej alla,

Varvat igång utombordaren ännu en gång...

Hur noggrann bör man vara när det gäller att byta oljor (växelhus motorolja) samt byta stift inför den nya säsongen?

Motorn (utombordare 60hk 2t) är en 2005:a, så den är ju inte sliten direkt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter alltid olja på hösten för att dels se om det kommit in vatten i växelhuset för då vill man ju inte ha det stående där över vintern., dels för att få bort kondensvatten från motoroljan som man inte heller vill ha i motorn. Stiften brukar jag oxå få byta på våren eftersom de brukar fara rätt illa av konserveringsoljan.

/mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Byte av växelhusoljan bör göras på hösten för att förebygga sprickningar i växelhuset pga att vatten kan tränga in i växelhuset.

Rekomendationerna enligt tillverkare brukar vara byte av växelhusolja, motorolja och stift en gång per år. Oljefilter bör bytas vartannat år (om det ser OK ut, annars varje år) och det kan även vara bra att titta hur bränslefiltret ser ut om du har ett sådant. Glöm inte kontrollera anoderna!

Jag gjorde hela denna service inför denna sommar och det går på under tusenlappen. En billig försäkring för en bekymmersfri båtsommar.

Mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missade att du hade 2-taktare så vissa av mina tips är förmodligen inte applicerbara för din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för tips. Skall nog ta och byta stiften.

-Växelhuset fick ny olja inför vintern, men vad jag undrar är om det behöver göras igen nu inför sommaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte du oljan innan vinterförvaringen och inte har använt motorn sedan dess så kan du köra på denna oljan resten av säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att byta stiften efter att du varmkört motor första gången (ca 10 minuter) eftersom det är då konserveringen förbränns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man på hösten öppnar bottenpluggen och konstaterar att det inte finns något vatten är det helt onödigt att byta olja varje år.

Det är iofs ingen stor kostnad men oljan förbrukas ju inte på en säsong precis.

En ny motor kan släppa lite metallspån första tiden så det kan vara bra att byta för att få fräsch olja i huset. Den olja som tappar smörjförmågan efter de relativt få timmar som den utsätts för under en säsong finns nog inte.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...