Bogus 3 Postad 4 Maj , 2006 Jag får inte igång min nyinköpta Monark 670 med B20 motor. Den gick i gång några sekunder (ca 5-10) sen stannade den och vägrar gå igång. Tänder inte alls. Drar runt bra och fina gnistor. Tömt vattenavskillnadsfiltret och bytt bränslefilter. Skall det vara fullt med bensin i synglaset för vattenavskillningen? Just nu är det bara några mm upp.Har provat att pumpa fram bränsle direkt på pumpen. Hur ska det kännas när man pumpar? Jag känner inget motstånd som jag förväntar mig när pumpen tar.Hur testar jag om pumpen fungerar?Finns det några speciella startknep att tänka på vid kallstart av motorn?Tacksam för hjälp då båten står vid en tillfällig bryggplats och måste bort på lördag morgon!/Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master-J 0 Postad 4 Maj , 2006 Hej hopp. Lossa bränsleröret på förgasaren. Dra runt motorn med startmotorn soppa ska nu spruta ur röret. Om inte har du problem, troligen med b-pumpen som bör innehålla ett nätfiler, detta går att rengöra. Kommer soppa fram gäller det att felsöka flottörventilen i förgasaren som även den har en nätsil(filter) och att denna öppnar resp stänger som den skall. Hmm kolla så långt. men det bör räcka. Med bara nån millimeter synlig soppa i synglaset tyder det på ev luftläckage på ledningen något som jag dock finner otroligt. Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 5 Maj , 2006 Det är väl inte så att det finns en bensinkran som är stängd? Bara en parentes....det är ofta det dumma som är det lätta... Lycka till... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 5 Maj , 2006 Nej, någon bränslekran finns det inte. Hur är det med vattenaskiljaren? Ska glaset bli fullt med bränsle när allt fungerar som det ska? /Bous Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 5 Maj , 2006 Är inte 100 på om det ska vara fullt i synglaset, men jag har för mig att det ska vara det. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jochen 0 Postad 5 Maj , 2006 Hej. Håller på och renoverar en B20 och i väntan på delar så plockade jag ur tanken för lite finputs. Hällde i ett par liter diesel och skakade runt och jag kan knappt i ord beskriva den mängd skit som kom ut. Flagor, fett och annat räfs. Min båt hade legat med ca halv tank över vintern(amatörmiss) och med risken för kondensvatten i bensinen gjorde jag detta. Noterade vilket tunt rör som sitter i bensintanken och 90% av det jag fick ut skulle bomma igen röret ordentligt. Kan detta vara något som drabbat dig? Lycka till. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 7 Maj , 2006 Problemet är löst! Tack för hjälpen. Det var två fel. Till att börja med så hade jag inte lyckats få bränslefiltret/vattenavskiljaren helt tät. När det var fixat så kom det fortfarande inget bränsle. Jag lossade då bränsleslangen vid förgasaren och körde runt motorn. Ingen bensin kom fram. Bytte bränslepumpen och sedan startade den direkt.Tyvärr varade inte glädjen länge. Efter ca 40 minuters färd gav drevet upp med ett förskräckligt liv. Det blev bogsering in till närmaste varv och där står den nu. Vad kan renovering av ett VP-100 drev kosta???/Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pontus97 0 Postad 22 Juni , 2006 Hade problem med min B20 vad gäller bränsle tillförsel och upptäckte då till min förvåning att det sitter en bränslekran under bensin pumpen på min i alla fall! Kolla!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pontus97 0 Postad 22 Juni , 2006 Hej! Har en komplett underdel till hundra drev om det är detta som gett upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser