Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Bogus

Startproblem B20

Rekommendera Poster


Jag får inte igång min nyinköpta Monark 670 med B20 motor. Den gick i gång några sekunder (ca 5-10) sen stannade den och vägrar gå igång. Tänder inte alls. Drar runt bra och fina gnistor. Tömt vattenavskillnadsfiltret och bytt bränslefilter. Skall det vara fullt med bensin i synglaset för vattenavskillningen? Just nu är det bara några mm upp.
Har provat att pumpa fram bränsle direkt på pumpen. Hur ska det kännas när man pumpar? Jag känner inget motstånd som jag förväntar mig när pumpen tar.
Hur testar jag om pumpen fungerar?
Finns det några speciella startknep att tänka på vid kallstart av motorn?
Tacksam för hjälp då båten står vid en tillfällig bryggplats och måste bort på lördag morgon!
/Bogus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp. Lossa bränsleröret på förgasaren. Dra runt motorn med startmotorn soppa ska nu spruta ur röret. Om inte har du problem, troligen med b-pumpen som bör innehålla ett nätfiler, detta går att rengöra. Kommer soppa fram gäller det att felsöka flottörventilen i förgasaren som även den har en nätsil(filter) och att denna öppnar resp stänger som den skall.

Hmm kolla så långt. men det bör räcka. Med bara nån millimeter synlig soppa i synglaset tyder det på ev luftläckage på ledningen något som jag dock finner otroligt.

Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att det finns en bensinkran som är stängd?

Bara en parentes....det är ofta det dumma som är det lätta...

Lycka till...

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, någon bränslekran finns det inte. Hur är det med vattenaskiljaren? Ska glaset bli fullt med bränsle när allt fungerar som det ska?

/Bous

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är inte 100 på om det ska vara fullt i synglaset, men jag har för mig att det ska vara det.

 

Mvh Micke

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Håller på och renoverar en B20 och i väntan på delar så plockade jag ur tanken för lite finputs. Hällde i ett par liter diesel och skakade runt och jag kan knappt i ord beskriva den mängd skit som kom ut. Flagor, fett och annat räfs. Min båt hade legat med ca halv tank över vintern(amatörmiss) och med risken för kondensvatten i bensinen gjorde jag detta. Noterade vilket tunt rör som sitter i bensintanken och 90% av det jag fick ut skulle bomma igen röret ordentligt.

 

Kan detta vara något som drabbat dig?

 

Lycka till.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst! Tack för hjälpen. Det var två fel. Till att börja med så hade jag inte lyckats få bränslefiltret/vattenavskiljaren helt tät. När det var fixat så kom det fortfarande inget bränsle. Jag lossade då bränsleslangen  vid förgasaren och körde runt motorn. Ingen bensin kom fram. Bytte bränslepumpen och sedan startade den direkt.
Tyvärr varade inte glädjen länge.  Efter ca 40 minuters färd gav drevet upp med ett förskräckligt liv. Det blev bogsering in till närmaste varv och där står den nu.  Vad kan renovering av ett VP-100 drev kosta???
/Bogus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade problem med min B20 vad gäller bränsle tillförsel och upptäckte då till min förvåning att det sitter en bränslekran under bensin pumpen på min i alla fall! Kolla!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har en komplett underdel till hundra drev om det är detta som gett upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...