Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Gäst Fia

IW25

Rekommendera Poster

Gäst Fia

Kontakt sökes med andra IW25or? Kanske kan vi utbyta erfarenheter och tips eller varför inte starta en egen klubb? MVH Fia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Det skulle vara bra. Har haft mycke strul med våran ny köpta IW25a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Olof Jacobson

Hej!!! det är klart att det srular med en gammal båt. Jag har en iw 25.a och det är en hel del att fixa med. men det får man leva med. vår iw är från 1975 med en md21a i och det är en del meck med den mvh olof på styrsö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse Sandström

Hej på Er, Vore kul om nån ville ta tag i detta. Erfarenheter är ju bra att dela med sig av. Vi har haft vår IW25 i fyra säsonger och kan inte påstå att det varit speciellt mycket problem. Ett läckage i sittbrunnen från bakkanten av aluminiumfönsterlisten som vi inte hittar och ett varvtal på motorn som då och då ökar ca 200 rpm är väl de enda problem vi har. Om någon är intresserad av att byta fönsterlister i för och akterruff har jag både gummilist och kromad spränglist över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Har äntligen fått mej en båttur! Har renoverat mitt ms3 backslag.Det slirade & lät som en sten kross. Nu ska jag bara få tag i nya motorkuddar & få propeller axeln tät.MVH Janne. Ps Har en riggad iw 25a från 79,md21a utan akter ruff...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej! Så kul med svar! Vi köpte Knutte i våras och nog är det lite pyssel allt. Än så länge har motorn fungerat bra för oss, eller så vet vi inte bättre ... däremot har det varit en del annat småstrul, kapell som läckt, vatten och dieseltanken likaså. I höst ska vi byta öppningskranen till sjövattnet, all inredning kräver mer fernissa, toalettens packning behöver bytas, delar av elsystemet måste nog ses över ... kort sagt - underhåll. Jag är nyfiken på vad ni har för tillverkningsnummer på era båtar? Syns i stuvfacket längst förut i ruffen. Vi vet inte riktigt hur gammal vår båt är, men har nummer 220. Vår båt är dubbelruffad och riggad - Janne! Kan du slå med din båt när du seglar? MVH Fia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ken Jacobsen

Hej alle IW25'ere Her er en hilsen fra Danmark. Jeg er den lykkelige ejer af en IW25 med rig og 75 hp Volvo Penta og ligger midt i Limfjorden. Jeg synes det er en fantastisk söstärk båd. Det er spändende at läse om andres erfaringer her på bryggan. Er der nogen der kan forklare lidt närmere hvor man finder tillverkningsnummer? Mvh Ken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Hej! Har inte provat att segla än. Det blir nog mer fiske för min del. Men det går säkert att slå med rätt vind. Annars har jag tillv nr 219 från 1979. Nummret sitter över kranen till bränsle tanken i fören (stuv facket). MVH Janne...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Hej alla IW 25 ägare Vi köpte vår IW 25 med rigg och akterruff 2002-07 och den har legat på land sedan dess för renovering. Motorn en MD 21 måste bytas ut och det blir en Perkins 4108, mycket träarbete ska göras och även en hel del plast arbete. Båten köpte vi i Göteborg och numera finns den på Limhamn. Vi skulle villja veta mer om IW 25`ans bakrund då vi tycker att det till skillnad från många andra båtar liknar en båt. Vi hoppas att kunna skö- sätta till våren 2004 och hoppas då på en skön båt sommar. En ev. IW klubb hadde varir trevligt inte minst för att byta ut erfarenheter. Mvh Martin och Vivi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fia

Hej! Jag tänkte försöka göra en hemsida för IW25or (någon gång ska vara den första ...) och undrar om ni andra har material att bidra med!? Allt är välkommet, bilder på era vackra båtar, skisser, gamla reportage (något sådant har jag inte kunnat hitta) material om Bror Svenningsen eller vad ni nu kan hitta på. MVH Fia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ken Jacobsen

Hej Bra ide med en hemsida for IW25or. Jag vil gerna bidra med et par bildar eller skisser. Jag har en riggad IW 25a från 75, md21a utan akter ruff och har hittat (tak til Janne och Fia) tillverkningsnummeret och det er 121. Min IW25a er lyseblå likesom en typisk dansk fiskebåt, og det ser inte godt ut synes jag. Jag maler den mörk marineblå innan nästa säson. Lasse Sandströms problemer med läckage i sittbrunnen från bakkanten av aluminiumfönsterlisten har ochså vi och jag kenner inte lösningen endnu. Jag hadde ochså problemet med ett varvtal på motorn som då och då ökar ca 200 rpm. Årsaken var i mit tilfälle luft i bränslet. Nya slånger och spändband överalt och motoren går perfekt. Mvh Ken PS. Beklager at jag inte skrivar så bra på svenska men jag pröver at lära det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Hej!! Hur går det med hemsidan Fia ? MVH Janne...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fia

Hej Janne med fler! Tackar som frågar! Det går inte så bra, dels har den kompisen som lovat hjälpa mig inte hunnit med, dels är du, Janne, den enda som skickat in någon form av material. Det blir lite enformigt med bilder bara på vår Knutte ... Så ni som tycker att en hemsida skulle vara bra, maila mig gärna bilder och annat spännande! MVH Fia PS Om någon annan än jag är sugen på detta med att bygga en hemsida, hör av er, på bryggsnack eller på min mail. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse Sandström

Hej på er, Ken, jag skall byta alla slangar i vinter och se om det hjälper. Det är fler som sagt att problemet är luft, men då jag luftat var jag tveksam. Jag fick ett problem i somras, då jag efter en övernattning skulle starta startade motorn, gick fem sekunder och stannade. Sedan fanns inte ett liv, men efter att ha svettats ett tag, letat upp sjöassistans nummer så provade jag att lufta hela systemet och motorn startade. Någonstans kommer luften in, så jag byter allt så får vi se nästa sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fia

Hej allihopa! Vi tog upp båten i torsdag, lite trist - ett halvår utan Knuttebåten. Får se hur mycket av allt detta invändiga trä som blir slipat och målat. Ett nytt bord till sittbrunnen hoppas jag hinna tillverka. Vad har ni andra för lösningar på sittbrunnsbordet? Hälsar Fia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ola

Hej, Har köpt en IW25:a och längtar till våren, men har en undran om det är svårt att lufta motor dvs en M21a (-74)pga filterbyte. Har nämligen bara haft utombordare för och står nu inför detta nya problem till våren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse Sandström

Hej Ola, Att lufta motorn är inte svårt, följ bara instruktionsboken. Har du ingen så skicka ett mail till mig så skall jag kopiera sidorna och skicka dem till dig. När du byter filter behöver du i stort sett bara öppna luftskuven på ovansidan av filterhållaren. Kanske blir det en annan båt i sommar, var och tittade på en Nauticat 33 i helgen. Vilken båt!! Men tyvärr mycket pengar att lägga upp emellan vår Emma och denna. Suck! Hälsningar Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej!!! kul med iw25or.,,. Är det dåliga filter ökar risken för luft,.det kommer luft istället för disel,.på md 21 kan det vara svårt att få tätt vid matarpumpen,.,,det är svårt att dra till bra, eftersom godset i matarpumpen är någon skum ligering.,.,.använd aldrig gängtejp i sugande system! jag har klantat mig med det,,. det skall vara nya eller glödgde kopparringar.Det är också bra att fixa till en lucka i tanken så att man har koll på hur det ser ut i tanken och kunna pumpa ut om det är mycket jölpa i tanken. om matarpumpen lägger av brukar det vara mebranet eller backventilen Vill man så kan man ha en elpump...trevlig nyårshelg till alla iw-ägare önskar Olof på Styrsö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst per

Hej vi köpte en iw 25 förra sommarn. Skön båt, men vi har problem med gelcoten, den blir fort grå. den är grön från början. Rubbing hjälper bara tillfälligt. Någon som har haft liknande problem? Vi har fått ett tips om att rubba båten med träolja, då ska den bli bra säger ryktet. Nån som vet något om detta? /Per på Björkö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse Sandström

Dags att sätta fart inför säsongen, är det nån som vet vad det är för färg på gelcoaten i överbyggnaden? Min har en grå-gul-beige färg som jag ännu inte hittat i spackel till. (Har förresten min Emma till salu om någon är intresserad, det blev nämligen en Nauticat 33 istället.) Hälsningar Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse Sandström

Hej Per, det var väldigt vad lika vi la in ungefär samma spörsmål. Problemet med matt gelcoat är nog något man får leva med på en så pass gammal båt. Jag tänker pröva det nya danska polermedlet Super-Gloss i år. Det skall ju vara outstanding enl. dansken själv (man går ju på allt :-D ) Skall man få något som håller får man väl måla MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

Nej det är absolut inte samma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är en bra idé! Har nyligen skaffat en IW 25:a och är jätteintresserad av att ta del av andras erfarenheter. Av naturliga skäl så har jag inte så mycket att bidraga med eftersom jag inte kört mer än sammanlagt cirka 60 nm.

Såg att en ägare här skrev att hans IW 25:a marschade i 9 knop. Har själv inte testat att dra på mer då hon började suga fast vid så där 7,5 knop och 3000 rpm, om jag nu minns rätt. Det vore ju helt fantastiskt om det gick att marscha i 9 knop. Vet du något om fartresurserna?

Med bästa hälsningar

poce

po.cederholm@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Jag har nummer 192 och det är en 1998.

poce

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi har sedan ett antal år en IW 25'a, riggad och med akterruff. Den är vit och har orginalmotorn en MD21A. Jag bidrar gärna med bilder, ideeer och erfarenhet till en klubbsida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag vet men ännyu verkar inte någon klubb finnas och båtarna har väl inte försvunnit?Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kolla gärna in på min blogg om IW25or i största allmänhet och om livet med vår IW25:a i synnerhet.

http://iw25an.blogspot.com/

Bloggen är ganska nyligen uppstartad men kommer att fyllas på efterhand. Ev bidrag mottages tacksamt!!

/Frida

Senast ändrad av frida68 | 27 oktober 2011 | 14:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IW 25 och Winga 25 är ju väldigt lika. Vad är skillnaden egentligen? Är det i princip bara namnet på konstruktören?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...