Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
Spinspider

Laga gångjärnshål i plast och trä?

Rekommendera Poster

Jag tänkte lossa, snygga till och sedan återanvända träluckorna i sittbrunnen på min båt.

Om jag lossar gångjärnen/skruvarna ur plasten, fungerar det då bra att laga hålen med lite spackel och sedan att återigen fästa gångjärnen/skruvarna på (ungefär) samma plats? Vilken typ av spackel är i så fall bäst?

Och hur fungerar det med trä? Kan man fylla hålen efter utdragna skruvar med träspackel?

post-12209-1394234631,8828_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skruvar ut skruvarna i stället för att dra ut dom, så är det bara att skruva i samma hål igen. Använd bara sikaflex innan du skruvar. Jag vet att det sägs att man inte skall använda samma hål när man väl dragit ur skruven, men jag har provat med 800 skruvar i däcket. Fortfarande inget läckage efer hård segling och en vinter i sjön. Det bästa är annars om du går upp en dimension i skruvstorlek, så är du säker på att få tätt i hålet. Vill du ändå laga hålen så använd epoxy. Då bör du helst slipa upp hålen i en uppochnervänd kon, plasta igen och borra upp. Men som sagt, tror du att du inte får tätt med de gamla hålen, så gå upp en mm i skruvstorlek. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...