Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
kallle

placering av ekolods givare help

Rekommendera Poster

vart ska ja ha lodet på vilken sida av båten, en del säger höger stämmer detta? har även en fartgivare på höger sida badstege. ha dragit 2 st streck vart skulle ni placerat detta?

post-15918-1394234631,6762_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På höger sida står det i instruktionen till en akterspegelmonterad ekolodsgivare jag hade på min förra båt. Och minst 7,5 cm utanför propellerns radie.

Bild: Länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2.gif\ Hej. Är det en crescent 525, jag hade på höger sida och det funkade bra. Fart givare är väll svårt att få rätt värden på nä snurran sitter innan för akter spegel. Trevlig båt annars.

mvh Peter.

post-15786-1394234631,8041_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det verkligen ha någon betydelse på vilken sida givaren sitter? Jag ska montera ekolod nu i helgen (Lowrence M52is/GPS)

och jag tänker sätta givaren på vänster sida. Gör jag fel då?

MVH

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det enda jag kan tänka mig varför den bör sitta på höger sida sett bakifrån är att propellern när den snurrar medurs (sett bakifrån) skapar en vattenvirvel som kan tryckas upp i riknning av undersidan av ekolodsgivaren. Det kan kanske störa ekolodet?

Borde stå i manualen till den externa ekolodsgivaren varför man skall ha på höger sida... kolla i din manual till ekolodsgivaren.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...