Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
JesperochHelena

Vad tycker du om Volvo Penta MB2?

Rekommendera Poster

Hej!

En av båtarna vi spanar på har MB2-motor. I något forum har jag läst kommentarer om att denna motor är skräp. Vad tycker ni?

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en sådan 2 säsonger på 90-talet, tröttnade och bytte till en Four Saildrive. Här kan du läsa om det envisaste gänget i världen och deras vedermödor med MB2/50S: http://rival22.plars.org/

Jag jobbar numera en del med dessa motorer. Det finns krya exemplar och det finns de som sitter ihop med plastic padding. Lägg på en motorbytesbuffert på priset om du genomför köpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en MB2 i min Birdie 24 och har mestadels positiva erfarenheter. Motorn är liten, smidig, tyst och bränslesnål. Nackdelen är att det kan vara svårt att få fram reservdelar om något går sönder. Speciellt svårt kan det vara till drevet, ex. gick växelföraren i mitt drev sönder i somras. Jag bad Alvarbåtar i Norrköping om hjälp och de lyckades hitta någon firma i Stockholm som tillverkade en ny åt mig. I många fall finns inga orginalreservdelar att få tag på.

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mb2/50s motorn är generellt en bra motor några fördelar:
- Helt ljudlös
- Liten smidig, vi tar hem motorn under vintern.
- Lätt 29kg
- Bränslesnål vår drar ca 3dl / 1M i ca 5knop.
- Snör start. Aldrig el torsk 

Nackdelar:
- Risig laddning orginal 5amp 

Angående reservdelar så finns det faktiskt en hel del att få tag i. Det gäller dock att man inte har tummen mitt i handen. Powerheaden är identisk med Hondas 6hk motor som saluförs än idag. Detta betyder att vevstakar,bränslepumpar elektronik finns som nya reservdelar.
Växelhuset finns på vissa gammla VP motorer, vet man var man skall leta så hittar man ganska enkelt reservdelar...  
Tyvärr måste man inse att en motor som har 25år på nacken inte fungerar bra om den inte fått en regäl renovering under senare år.
Vi är nöjda med motorn speciellt att den är så grymt bränslesnål och tyst. Den passar perfekt på vår båt som är en Rival22 och väger ca 2.7ton. 
Är man inte vän med det teckniska gör Bengt Ahl(Sthlm) ett bra jobb pådessa motorer. Tror att han också total renoverar motorerna.
Om ägaren renoverat motorn på senare år så ser jag inget problem med motor typen.

mvh / Plarsa
http://rival22.plars.org 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...