Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
rasmusb

El-problem med utombordare efter vintern

Rekommendera Poster

Hej!
Det här är mitt första inlägg här på maringuiden. Det gäller ett problem med min Yamaha 80hk -88 utombordare, och jag hoppas på lite tips på att lösa det hela!

Problemet består i att varken powertrim eller startmotor fungerar. Motor och båt har legat på land sedan i höstas. Ingen vinterkonservation gjordes på motorn och den sveptes heller inte in med presenning eller liknande.
Efter att ha konstaterat problemet öppnade jag motorkåpan. Då rann det ut lite vatten. Jag blev misstänksam och fällde ner motorn manuellt, genom att öppna ventilen till powertrim-mekanismen. Väl nerfälld rann det ut ytterligare vatten nere vid drevet. 
Nu får vi inte upp motorn manuellt. Den tar så att säga stopp när man försöker vicka upp den.
Det är inget fel på startbatteriet. Möjligen kan det vara något problem med skiljereläet för start- och förbrukningsbatteri, eftersom det har spökat förut. Jag har dock inte hunnit att kolla om problemet kvarstår även om man kopplar förbi skiljereläet. 
Värt att notera är att motorns instrument vid förarplatsen (varvtal, oljenivå etc) fungerade i början, men numera inte visar något alls.
Har ni några idéer på vari felet kan ligga, och hur man åtgärdar det hela? Det vore ju ganska trist att inte ha en fungerande motor vid iläggningen av båten!
hälsningar
Rasmus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns det någon huvudströmbrytare i din båt och i såfall är motorn kopplad direkt eller via huvudströmbrytaren? Ifall motorn är kopplad via en huvudströmbrytar skulle jag först kolla upp den eftersom den är ett vanligt problem. Detta problem har också diskuterats i tidigare inlägg om jag inte minns fel.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst var det huvudströmbrytaren som var felet! Kontakterna var oxiderade.

Nu har jag gjort en fulkoppling förby huvudströmbrytaren, men planerar att byta ut hela kitet senare!

Tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att kunna va till hjälp smiley-smile.gif\.

Bra att det löste sig.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...