Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
batrookie

Övernattning i mindre motorbåtar

Rekommendera Poster

Jag funderar lite på att köpa en mindre motorbåt i storlek med Utten 5500dc eller Yamarin 5940 och liknande. Jag är ute efter att hjälpligt kunna övernatta (max två personer) någon natt bara så det blir lite längre än bara dagsturer (men ändå oftast dagsturer därav storleksvalet).

Men ni som har båtar i denna storlek. Hur går det att övernatta? Spritkök är ju enkelt att komplettera med men hur blir det utan kylskåp och liten vask? Kan man skaffa en kylväska med inbyggs kylning och driva på ett extra batteri, eller drar en sån för mycket ström?

Erfarenheter mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vara ute över en natt är inga problem, man får tänka lite på vad man tar med bara, men det mesta klarar sig under den tiden.

En kylväska med kylning drar massor med ström, rekommenderas nog inte, i alla fall inte så länge motorn är avslagen.

Doppa kylgrejerna i sjön när du ligger stilla, kyler lite i alla fall.

Och vask... Du har ju hela sjön att diska i!

Är det saltvatten så skölj det sista bara i lite sötvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ni bara ute över en natt dvs 1 och etthalvt dygn, så klarar ni er med en kylväska med några kylklampar, eller ett par nedfrysta PET-flaskor med vatten i. De billiga kylboxarna med inbyggt kylelement dra mycket ström.

Med ett trangiakök klara man sig länge. Lyxsar man till det med en diskbalja och använder sjövatten och en vattendunk till kaffe och matlagning, ev en minimal sjöljning av disken så klara man sig länge.

Har aldrig haft en sådan båt du tänker köpa, men paddlade kanot en vecka varje år under några år när barnen var små. Nu har jag blivit så bekväm av mig att jag skaffat mig en stor segelbåt på 7,6 m, med alla bekvämligheter. Har till och med bytat ut spannen (att skita i) mot en potti-potti.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill tipsa om ett bra kök ...Finns hos båttillbehörsaffärer.

Trevligt att kunna sitta på en brygga eller på en klippa och fixa till något enkelt .

Portabelt gasolkÖk fÖr camping, friluftsliv och fjällvandring. Levereras i praktisk plastväska fÖr att enkelt kunna ta med kÖket i bilen eller ryggsäcken. Enkel att använda.

Funkar kanon !!!

JSR

post-11345-1394234631,0371_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips angående kylningen, ska ni ha mjölk med er, frys mjölkpaketen innan. Då håller den sig länge till den har tinat, och i en kylväska fungerar den under tiden som kylklampar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner inte till de modeller som du nämner men handlar det om att kyla färskvaror så brukar vi ha en kylväska med några 1,5l pet- flaskor med fryst vatten i.. Det är kanon att ha som kylklampar! håller gott över en helg i sommarvärme! Å sedan har du ju kallt vatten med väl dom tinar... Allt handlar om att planera!  Vanliga kylklampar som man kan köpa i butiker är kass i det här fallet! dom tinar förfort....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

torr-is håller -87 grader. Då kan man vara ute ett bra tag. Häller man i lite i groggen så ryker det effektfullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi sticker ut med vår båt så packar jag vår Igloo proppfull med is,nu har vi visserligen en på 100 liter stående i aktern så den håller kyla i en vecka men vi har också en liten på 25 liter som klarar kyla gott och väl en helg. Komplettera med ett Trianga kök så är du komplett utrustad. Grill har man ju alltid liggande i båten ändå och på den kan man ju laga nästan vad som helst. Vi har en Ryds 600 så den är inte övernattningsbar men tack och lov perfekt för vår stora Igloo box och allt annat som man vill ha med sig. Vi håller på och tittar efter en Uttern 6402/64 för att kunna slagga över en natt eller två men det är svårt att skilja sig från det man redan har som fungerar så bra ändå.

Lycka till med båtköpet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all input!

Ser ju att en del båtar runt 6m har riktiga kylskåp. Drar såna kylskåp så pass mycket mindre än en kylväska med inbyggd kyla? För även de riktiga kylskåpen i mindre motorbåtar drivs väl på batteri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktiga kylskåp har kompressor och då drar dom mycket mindre ström. kompressorn drar ca 50 watt men eftersom det finns termostat så är gångtiden på ett sådant ca 20-30 %.Så det blir ca 1-2 ampere medelförbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1-2 A i medelförbrukning bli ju  ca 25-50 Ah/dygn det är så mycket som ett 75 Ah´ s batteri kan laddas ur utan att få någon laddning. Ett batteri bör helst inte laddas ur mer än ca halva sin kapacitet.

Om det inte är absolut nödvändigt; Håll det enkelt - man kan ha lika roligt utan en massa saker som förutom att det kan krångla alltid kostar en massa pengar.  

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få kyl så kan Isotherm TB26 rekommenderas. Bärbar effektiv kylbox som bara förbrukar 0,6 Ah i genomsnitt. www.isotherm.se

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade precis det där på Julas hemsida för 269:-. Var det samma som du tänkte på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt ex o jag tillbringade flera semestrar i en Saga 20. Där fanns ett spritkök. En dunk för färskvatten och inget annat.

Vi provianterade för 3 dagar i taget. Första dagen något färskt, andra dagen något rökt, tredje dagen en konserv.

Maten förvarade vi i en kylbox, men det var ofta svårt att få tag på kylklampar på den tiden. Det gick ändå...utan dåliga magar.

Idag skulle jag rekommendera ett par djupfrysta petflaskor. Medan isen smälter i dom har man kallt o gott vatten.

Det värsta med övernattningar i en så liten båt är man måste hitta väl skyddade hamnar för dom gungar våldsamt för förbipasserande båtars svall.

Primitivt är skönt!26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...