Lindqvistarn 0 Postad 3 Maj , 2006 Hej, Däcket på min 21 fots plastsnipa är nu slipat och klart för lack. Troligen blir det 1k lack, snipan är ingen dyrgrip och har sett sina bästa dar. Hursomhelst, det finns ytor i fören och aktern som jag vill halkskydda. Jag har viss erfarenhet, jag blandade själv i halkskydd när jag målade durken i snipan. Det var ett fint pulver, troligen sand som jag köpte hos en färghandlare. Resultatet var bra, halkskyddet fyllde sin uppgift men nå vidare snyggt var det ju inte. Det jag skulle vilja åstadkomma är den skrovliga ytan som finns på nya båtars däck och durk. Hur fasen gör dom det? rollas ytan innan den torkar helt eller? Hur har Ni gjort för att få snygga halkskyddade ytor? Mvh, Lindqvistarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 3 Maj , 2006 Dels finns det färdig halkskyddsfärg att köpa, jag tvivlar dock lite på resultatet där men det är garanterat bättre än inget alls. Mer budget kan vara att helt enkelt blanda i sand i sista strykningen, alternativt strö lätt med en sil el. dyl. precis efter så att det får torka in, men bara sjunka in i det övre lagret.. I annat fall går det säkert att ha två kärl framme när du lackar, kör rollern i en med fin sand (före eller efter?) samtidigt som du tar upp färg och rolla som vanligt. Jämt och fnt och du bör få en bra och jämn fördelning på ytan. Kvalificerade gissningar från målarrookie..., Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 3 Maj , 2006 Jag är visserligen inte heller någon målarexpert men försöker mig ändå på nån form av tips. I målarbutiker finns rollerverktyg som ger olika typer av struktur på grängen. Där kan du säkert hitta något som passar. Men som jag ser det blir det problem med att färgen flyter ut och inte torkar snabbt nog för att behålla den skrovliga ytan. Kanke någon form av tvåkomponentsfärg som man lägger grängen på precis innan den sätter sig, fast det krävs nog en del testande och övning innan man gör det i skarpt läge. Du nämnde ju själv olika former av pulver att blanda i färgen, men man kan också använda valigt salt eller grov salt om man vill ha en riktigt grov yta. Även socker funkar, tyvärr har det senare en tendens att dra åt sig alla badvikens getingar bara, men det är ju bra för dom andra båtarna i samma vik. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 3 Maj , 2006 Det är en god ide att lacka över ev socker (eller salt) några gånger om man använder det. Annars sköljs det ju bara bort och vattnet är nog tillräckligt sött/salt ändå.Har dock inga erfarenheter så jag kan inte svara för hur bra det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 3 Maj , 2006 när vi målar vårat däck så slänger vi på fågelsand som vi silat i en vanlig kökssil så vi får bort de största kornen. fungerar skitbra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2006 Hej Lindgvistarn Om snipan sett sina bästa dar hur kan det då va så fult om man målar några gångytor med samma färg med lite halkanix i. Om man målar hela båten och låter det torka och därefter maskerar upp de ytor som man vill halkskydda (om de inte har en naturlig avgänsning) och målar med färg som man blandar i halkskyddsmedel i så borde det inte bli så fult. En lätt slipning av det avmaskade området mellan strykningarna. De skrovliga ytor som finns på nya båtar är gjutna i formen. Jag har för mig att jag läst om hur man reparerar fläckar som skadas, men det är nog ganska besväligt att få det snyggt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindqvistarn 0 Postad 3 Maj , 2006 Tack för tipset Gedda! Menar du att man slänger på sanden innan det torkat(första målningen) och målar över hela härligheten sen..eller? Mvh, Lindqvistarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindqvistarn 0 Postad 3 Maj , 2006 Hej Tommy, Det var ett mycket bra tips! Även om halkanix-blandningen inte ger den struktur jag vill ha tror jag det kan bli ganska snyggt om man avgränsar. Gissar att den halkskyddade ytan blir mera matt (och mörkare?). Jag har aldrig sett halkanix irl. Är det mer som ett pulver än san? Är det färgat? En bild vore kanon(!). Tack för ALLA tips..väldigt proffsigt. Mvh, Lindqvistarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 3 Maj , 2006 ja antingen gör man så eller så slänger du på innan sista strykningen har torkat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2006 Hej igen Lindqvistarn Jag har tofter och relingen av trä på min hållöjulle (bilden uppe till vänster) lackat. På de ytorna där man normalt trampar har jag blandat i halkskyddspulver. Internationals heter Halkanix. Man skulle inte kunna se på en bild att det är halksyddspulver iblandat i lacken. Jag hade den senast inköpta påsen här hemma så jag tog en bild på den och när jag gjorde det fick jag se vad den kostade- 62 kr. Jag vägde påsen för skoj skull - den vägde 25 gram inkl förpackningen. Om man skall se det possitivt, så är det väl använda pengar om det förhindrar att en person ramlar och bryter benet. Annars blir det ju ett kilopris på ca 2 500 kr/kg och då är förpackningarna medräknade. Gädda hade ju ett förslag på fågelsand, finns nog i inte allt för stora förpackningar. En inte alltför grov blästersand går också bra att blanda i / aplicera. Förslaget med salt och socker har jag inte provat, däremot sand. Vi målade om ett plastdäck på en 27 fots segelbåt i mitten på 80-talet där vi använde sand i kombination med tvåkomponetsfärg Jag jobbar på ett elverk. Någon gång har man slagit sönder en stor HSP-säkring som innehåller en fin sand som hade passat. Det finns sand i vanliga säkringar också men inte så mycket. Det spelar nog ingen roll vilken typ av sand du blandar i färgen, bara den är torr. En påse halkanix räker till en burk på 750 gr färg. De två senaste båtarna jag har haft, har släta plastdäck som jag målat om med Internationals färdigblandade enkomponents däcksfärg. Rör det sig bara om en mindre yta går det lika bra att använda någon av metodferna som beskrivits ovan. lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindqvistarn 0 Postad 23 Maj , 2006 Hej igen! (lyfter tråden) Nu är däcket lackat(3 varv 1k, rollat) och det börjar bli dags att maska av de ytor jag ska halkskydda. Troligen blir det halkanix-varianten, hittade betydligt billigare glaspärlor vid färghandlarn än vad som diskuterats. Det dök även upp ett annat intressant alternativ - Decolay. Skulle passa hur bra som helst med gråa halkskyddade ytor på det vita däcket Är det någon som har använt detta och vet hur man får bäst resultat? Antar att det är roller som gäller. Mvh, Lindqvistarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CillaLu 0 Postad 23 Maj , 2006 Jag har provat sättsand, samma sorts flingor som Tommy beskrev att International har, och någon gång provade jag Internationals halkstopp också. Jag gillar inte sand varken i fernissa eller i färg, även den fina jag använt har byggt för mycket och är lite svår att blanda ut och få jämn. Sär sandtopparna sticker upp slits färgen och fernissan snabbt av. Dessutom fastnar smuts snabbt och kräver alltför mycket gnoende för att ytan ska bli ren. Nu använder jag ett halkskydd som säljs på Råseglarhuset i Stockholm, det är tillverkat av någon av de stora men minns inte vilken. Det spelar nog mindre roll vilket märke man använder, jag jag gillar bäst halkskydd som ser ut som tvålflingor, blir transparenta och som platta små öar. Blandas ut lätt, stoppar värsta halkan och gör ytor möjliga att lätt svabba av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snedseglaren 0 Postad 23 Maj , 2006 Det där med salt och socker måste ni fått om bakfoten! Man lackar med vanlig lackfärg, sedan öser man på salt eller socker och låter hela bakelsen torka. Sedan när allt är torrt spolar man bort sockret och kvar blir ett knottrigt halkmönster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser