LadyB 1 Postad 3 Maj , 2006 Normalt sett när jag fyller på batterivatten (i bil eller MC) så slår jag på tills det med god marginal täcker cellerna men lämnar lite till toppfyllt, så att det inte rinner ur. Nu sa nån att vattnet bara precis skulle täcka cellerna, och en liten klump infann sig i magen då jag fyllt på rejält med vatten när jag satte batt. på laddning. Rent logiskt bör man ju fylla med marginal då båten lutar rejält och cellerna enligt mig alltid bör vara täckta. Å andra sidan lutar ju båten rejält och syra riskerar rinna ur.. Vilken logik är logisk att lyss till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2006 Jag tror inte du behöver va orolig. Elektrolyten skall täcka alla plattorna väl. Det brukar finnas en markering under påfyllnbingslocket dit man skall fylla på vatten som max. Viktigt är att placera batteriet så att cellerna kommer i båtens längsriktning för att övre hörnet på plattorna inte skall stå torra när båten lutar tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 3 Maj , 2006 Hmm.. Jag har ärligt talat inte ens tittat efter någon maxmarkering, det är lite svårt att se på de batterierna. Dessutom är de i så fall felmonterade sen vi köpte båten, de sitter monterade bredvid varandra på tvärsen. Iofs tycker jag rent logiskt eftersom vattnet inte fördelas mellan hålen att cellerna bör få bäst täckning på det viset då varje cell är längre än bred. Tankevurpa? Får ta och kolla vätskenivåerna där innan jag lyfter i dem. Om det nu är för mkt, spelar det någon större roll och om så, hur blir man av med överskottet? Jag suger ogärna ur en slang i det här fallet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2006 Det är nog inget större bekymmer med vätskenivån, bara plattorna är väl täckta. Du skall inte suga ur något. Har du sådana batteri som du behöver fylla på vatten på löser det sig med tiden om det är en aning mycket. Det är betydligt värre om blyplattorna står torra. Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart beträffande batteriplaceringen eller om du missförstod mig. Om den ena polbulten står år Styrbord och den andra åt Babord så att batteriet står tvärs i båten då kommer cellerna i båtens längsriktning och blir mindre känslig för lutning. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 7 Maj , 2006 De flesta våta batterier som man kan fylla destillerat vatten i, har en markering under påfyllningslocket. Man kan fylla på vatten tils nivån precis kommer upp till markeringen, som skissen visar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser