KaptenHaddock 0 Postad 2 Maj , 2006 Hej jag är spekulant på en Bayliner Trophy WA(23fot) med utombordarmontage. Min fråga är vilken motorstyrka som passar till en sådan båt? Den ska användas huvudsakligen till trollingfiske och dagsturer i insjö, samt nån vecka per år på västkusten (halland). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenHaddock 0 Postad 3 Maj , 2006 Det var tydligen en svår nöt för entusiasterna att knäcka, jag skulle tippa på mellan 115-250 hk. Så har jag svarat på min egen fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenHaddock 0 Postad 3 Maj , 2006 Är det verkligen ingen som har den blekaste aning om vad för motorstorlek som skulle passa på en sådan båt?? med storlek menar jag alltså hk-antal inte mått på motorkåpan eller dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Maj , 2006 23 fot dvs ca 7 meter i längd. Åtminstone 200 hk skulle jag nog vilja ha på akterspegeln på en såpass stor båt. 225 hk funkar säkert också bra. 250 hk tror jag inte behövs annat än om du skall åka tungt lastat eller behöver hög toppfart. 150 hk blir nog i klenaste laget. En ny 175 hk utiombordare typ Suzuki DF175 4-takt kanske kan orka med ekipaget hyfsat (men skall man köpa nytt kan man lika väl köpa en 200-225 hk som bör passa bättre). Vad är en sån båt är godkänd för ang max motorstyrka vet jag inte. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenHaddock 0 Postad 4 Maj , 2006 Finns en likadan båt till salu på blocket.se med en Suzuki DF140 på, enligt annonsören har han haft båten till trollingfiske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Maj , 2006 Hur svårt är det ? Gör en Goooglesökning på Bayliner Trophy WA 23 så får du massor av träffar och kan då se vilka motorer dessa båtar har ........ Enkelt /JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Maj , 2006 Själv gjorde jag några sökningar och såg max 200hp på denna båt .. ( jag la inte ner något störra sökjobb ) men de kan du göra !! Lycka till på havet JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenHaddock 0 Postad 5 Maj , 2006 Ja jo det fattar väl jag med, men min fråga var om nån visste vad tillverkaren av dessa båtar (Bayliner) rekommenderad min/max styrka på dessa båtar. De finns ju med inombords V8:or oxå tex. Kanske det fanns nån på detta forum som t.o.m ägt/äger en sån här båt som kunde bidra med något litet tips. Klart jag kan googla fram miljarder bilder och annonser och stirra på men det var inte riktigt min tanke. Det finns ju till exempel sportbåtar som inte är mer än 3,10 långa med 225 hk motorer på. Det GÅR men kanske inte är att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bokenas 0 Postad 19 Juli , 2009 jag har en bayliner trophy 2002 med en suzuki 225 på, funkar riktigt bra ihop tycker jag, jag har provkört en likadan båt med 115 hk, och det är en aldeles för liten motor i min åsikt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 19 Juli , 2009 Jätterbra att denna fråga fick ett svar. Vi är många som väntat på att det skulle ske. (drygt 3 år) Vissa påstår att storleken inte spelar någon roll och det är snarare tekniken som är viktig. (Opps det var nog fel forum) / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bokenas 0 Postad 20 Juli , 2009 Ooops! kollade inte datumen på tidigare innlägg.. nåja, hoppas det hjälper någon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbokillen 0 Postad 20 Juli , 2009 Trophy har en bra egen hemsida med massor med bra information www.trophyfishing.com. Dagens Trophy byggs i ett eget program alttså inte som Bayliner Trophy, men de går säkert ut ifrån samma fabrik och eller har samarbete med t ex skroven. Aldrig för sent att ta upp en tråd igen. Själv kör jag en Trophy 1952 med en inombordare mercruiser 135 hk, fungar bra med 4-5 vuxna har även planat upp den med maxlast men då satte vi en säterbo längst fram i fören som extra vikt annars fick jag den inte att plana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser