Skogstokig 0 Postad 2 Maj , 2006 Hej jag är ny här på forumet!!! Har idag köpt min första egna båt en Nora 17 tror det är en 79a . Köpte den av ett par som tröttnat för att den har dålig kompretion på två cyllindrar och där av så går den inte som den ska!!! För övrigt så är den i bra skick med nytt kylskåp och gasolkök och en lite vask.. Gav 25.000kr Verkar det rätt???? Jobbar med bilar så båt har jag inte erfarehet av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 5 Maj , 2006 Här fick man mycke svar märker jag!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 5 Maj , 2006 men snälla du....lägg in lite bilder om du vill ha både positiva som negativa svar om du gett rätt pengar för båten. Är du nöjd själv? I såna fall har du väl gett rätt pengar eller och våra åsikter på forumet är inte ett dugg värda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 5 Maj , 2006 25.000.- är nog väldigt billigt om båten är i bra skick. Vad är det för drev på den? Jobbar du med bilar så är det väl ingen sak att fixa motorn. Som tidigare sagt lägg in några bilder på den så får du säkert fler kommentarer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 5 Maj , 2006 Tack tack!!!!! som sagt jag är ny här!!! Trodde typ att det inte funka..... Ska ta ett par kort och försöka lägga in dem.... Men tanken med mitt första inlägg var att försöka få en bild av vad jag har köpt!!! Kan inte ett skit om båtar förutom motorn och knappt det!!! Det är ju lite annat på en båt..... MVH David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Maj , 2006 Hej, Tips 1: Kolla lite på www.blocket.se och sök på Nora 17 så ser du vad de säljs för. 25 000 verkar inte så farligt dyrt men då har du ju motorn att fixa till. Kolla t ex på denna Nora 17 den ser ju fin ut, t ex badplattformen är ju väldigt praktisk sak att ha. Stort kapell och den har även targabåge. Tips 2: Om det är en Volvo Penta AQ 130 (Aquamatic) med elektriskt tiltbart drev så borde det ge bra fart på den båten (17 ft/5.20 m) du har. Jag tror du ganska lätt kan hitta instruktionsböcker till motorn på internet om du söker lite (bra källa brukar vara de olika motorbåtsforumen som marinan.com , fendern.se , praktisktbatagande.se och forumet där och så här förstås. Brukar finnas länkar i en del inlägg som leder till Volvo Penta manualer. Detta hittade jag på en minut: Verkstadshandböcker http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/man1.html Volvo Pentas instruktionsböcker http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/ Sprängskisser Volvo Penta http://216.37.204.206/Shorts/Volvo_oem/Volvo.asp?Type=12&A=4 Skall du renovera motorn är en verkstadshandbok troligen en bra investering. Kolla även exakt vilket drev du har i så fall så du vet det. Byte av gummibälg för drevet är en sak som är viktigt. I övrigt om du skall renovera motorn är det ju lika bra att inspektera det mesta så du vet statusen på motorn och byta ut sånt som är slitagedelar (impeller osv). Tips 3: Kolla här på Maringiden, menyn Medlemmars båtar och välj N och leta upp Nora 17. Det finns två som har en sån där. Kanske du kan kontakta dem för att få lite information om båten och utbyta erfarenheter? Lägg sen in lite uppgifter och bilder i din sjöbod. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 8 Maj , 2006 Tack Bo för tippsen!!!! Fick upp båten igår! Ska ta ett par kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser