Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
flipbop

Koppla GPS till VHF

Rekommendera Poster

För en tid sedan köpte jag en Garmin GPS-plotter 172C. Den funkar hur bra som helst, men jag har hittills inte fått den att kommunicera med min Navman 7100 VHF (med DSC-funktion). Tidigare hade jag en Garmin Etrex GPS som jag efter lite krånglande och trots felaktiga manualer(?) fick att prata med VHF-radion så att den aktuella positionen kunde läsas in av VHF:en.

Är det någon som haft samma problem och kan ge lite tips om var jag ska börja felsöka?

Jag har inte ändrat inställningarna på VHF:en. Gamla Etrex-GPS:en var inställd på NMEA IN/NMEA OUT och 4800 baud. Därför ställde jag in nya GPS-plottern på samma inställning, men fick fingret 6.gif\

Om jag förstått manualen till GPS-plottern rätt är det två trådar jag ska koppla mot VHF:en, en grön (NMEA OUT, Com 2 TX) och en vit (RTCM/NMEA IN, Com 2 RX).

Det där med det elektriska och kopplingar av dataprylar har aldrig varit min starka sida, så jag tar tacksamt emot tips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att VHF ska kunna ta emot position från GPS räcker det med att ansluta NMEA OUT (från GPS), dvs grön kabel samt jord (-) enligt manualen.

Om VHFen ska kunna sända NMEA till GPSen så ansluter du den vita till NMEA IN (till GPS).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för ditt svar, Staffan_T! Jag ska testa i morgon om tiden medger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...