johnnythef 0 Postad 2 Maj , 2006 Hej! Har väldigt lite erfarenhet av elinstallationer i båtar och har under dagen införskaffat Ström ombord av Jon Winge. Med den som handledning samt förhoppningsvis lite goda tips från några på det här forumet, så hoppas jag kunna installera en bilstereo med två högtalare under kapellet i min snipa. Jag har två bilbatterier till förbrukning och ett till startmotorn på min VP MD11D. Jag köpte båten igår och vet i princip ingenting. Tänkte köpa ett högtalarpar från biltema enl: Marinhögtalare, 30 W Vattensäker dubbelkonhögtalare för användning i våtutrymmen, t.ex. båten. Infälld montering. Med 5 1/2 baselement. Nom. effekt 15 W, frekvensomfång 100–7000 Hz, imp 4 W, 87 dB/1W/1m. Inbyggnadsdjup 50 mm. Monteringshål: Ø 110 mm. Lev. med kablar och monteringsdetaljer. Säljs parvis 298 kr/par samt en bilstereo enl: Bilstereo med MP3-spelare som även spelar CD-RW. Har även USB-port för att kunna spela musik direkt från t.ex USB-minne. Frekvensomfång: 20 Hz-20kHz. RDS-radio med 18 stationsförval på FM-bandet och PTY-val. Fjärrkontroll med styrning av hela stereon. ESP: 12s-45s. Säkring: 10 Ah. Lågnivåutgång. Mått: 178mmx153x50 mm. Impedans: 4 Ohm. Anslutning 12 V. Mina frågor: 1. Tror ni det blir bra med nämda utrustning. Har inga krav på kanonljud, men vill kunna höra sjörapporter samt helst kunna slölyssna mid motorgång. 2. Skulle någon vilja i väldigt enlkla ordalag beskriva hur jag går till väga för att installera detta? Är väldigt mycket novis.. Mvh Johnnythef Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 2 Maj , 2006 1. Ja 2. Anslut stereon via elcentralen i båten avsäkrad till 10 ampere eller på annan lämplig säkring. Förslagsvis drar du permantent direkt till batteriet (se instruktionsboken för stereon vilken det är, det vfinns i regel två pluskablar på en stereo). Montera och anslut högtalarna, jorda stereon i den minusplint som förmodligen finns i anslutning till elcentralen, följ minuskabeln från batteret. Sedan bör du kolla med någon hur du skall lösa antennfrågan, t ex den som du skall köpa stereon ifrån. Det är lite annorlunda än en bil då båten inte är jordad och därför saknar jordplan till antennen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Maj , 2006 svart= - minus röd= konstant alltså från batteri ej via brytare gul= via brytare eller ihopkopplad med röd. röd erhåller konstant för minnet i spelaren därav ej via brytare.om det är mer en 2 meter till batteriet och effekten på apparaten är 100w minst 6 kvadratskabel till spelaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juni , 2006 Om du lägger den röda tråden direkt på batteriet före batterifrånskiljaren sätt en hängsäkring på ett par Ampere direkt på batteriets polsko för att avsäkra den klena kabeln. Är det så viktigt med stero i båten att det är det första du gör när du köpte en ny båt? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joppjopp 0 Postad 11 Juni , 2006 Hej! Jag är väldigt ny på detta med el men har under dagen försökt installera en ny bilstereo i båten. Genom att sätta svart på minus och gul på plus vaknar stereon till liv i två sekunder för att sedan slockna igen och den går inte att starta förrän jag kopplat i från sladdarna (svart och gul) och sedan kopplat in dem igen. Jag förmodar att jag gör ett stort nybörjarfel. Men vilket? J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Juni , 2006 När det gäller dagens bilstereo så drar dom mer ström än äldre apparater och om du mestadels, ska lyssna på radio så är en äldre apparat att föredra. Har en modell B-Punkt av mod. Ä som jag använder mest. Har också en nyare med CD och annat, men den är strömslukare i förhållande til B-punkten. Nyare apparater är bosterkopplade i slutstegen, vilket innebär att du inte får koppla ihop respektive minus som en del gör. Varje kanal ut är ett par och får inte förväxlas. Orange, eller gul kabel som tidigare nämnts är till minnet och för att radiodelen ska funka. Om din apparat inte vill gå efter inkoppling efter bruksanvisning och bara dör, som du säger så börja med att kolla så att du har batterispänning (rätt 12-14 volt) fram och att den inte duckar när du slår på. När det gäller antennen för radio, så bör du köpa en med inbyggt jordplan, eller montera den på en plåtbit, som är jordad. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser