Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Boho999

Ramar till fönster / byta distansmaterial

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en gammal Magnifik Midget och det känns som att det är dags att åtgärda rutorna på ett bra sätt. Någon som har några bra tops? Rutorna är idag av plast och skruvade på båten. Helst skulle jag vilja använda ngn slags stål/aluminium-ram men det känns som att det är i dyraste laget om man skall specialbeställa dessa. Kanske finns några ramar som standardtillbehör, men var hittar man dessa? Kan man använda sig av någon gummiprofil?
Rufftaket läcker också men eftersom det är ett sandwichdäck så är det svårt att lokalisera läckan ( vattnet rinner mellan skalen). Eftersom det funnits vatten i taket under en längre tid så känns det motiverat att byta distansmaterial. Tänker i förtsa hand att använda divinycell och epoxy. Någon som gjort ngt motsvarande? Är det en fördel att öppna ett så stort lock som möjligt el bättre med flera små lock? Jag vill tro att det är bättre med en stor yta men det kanske blir svårt att passa in? Några andra distansmaterial som är lämpliga?

Alla tips mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutor, dyra men bra --> http://www.ometall.se/

Angående rufftaket. Det bästa är att försöka se om hela innertaket kan skäras loss i ett stycke. Då blir det en skarv som du sedan kan täcka med lister eller ett löst innertak.

Om du ska skära ut innertaket är det viktigt att lokalisera var sandwichlaminatet börjar, så att du inte sätter vinkelslipen i enkellaminatet. Har du tur så ramlar hela rufftaket ned. Sen gäller renskrapning och torkning innan du kan limma upp taket igen med valfritt distansmaterial. Skarven laminerar du igen. Så skulle jag göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska själv fixa iordning mina rutor på min magnifik. Ska ta bort dom gamla och såga upp hålet med sticksåg ca två cm runt om, så skruvhålen försvinner. (Rutan är utanpåliggande, fastsatt med ca 50 skruv nu). Sedan ska jag ta en gummilist enligt bilden. Kostar ca 50-80 kr metern

post-14357-1394234630,2065_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det låter som en bra ide. Vem säljer listen? Hur har du tänkt att göra i hörnen? Hur skarpt kan man sväng eller måste man kapa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går att köpa hos vilken glasmästare som helst. Mycke billigare där än en båtaffär.

Det går att böja ganska mycket, tror glasmästarn sa en radie på ca fem cm inte var några problem. Man kan värma den lite med en varmluftspistol också så gär det lättare.

Tänk på ifall du ringer runt och kollar priser så är ofta inte spännlisten med i priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...