Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Reine

Hur bränna / köra in nya shortblock ( V8 GM350)

Rekommendera Poster


Förra året rasade min VP290A (GM350) Det var oljepumpen som hade sagt tack å hej. Och på en sådan här gammal båt fanns de inga sirener som tutar när oljetrycket sjunker. Resultatet blev att motorns innhåll mest liknar det man har i en gammal stor skruvburk hemma.... Men nu är det ett nytt år, med en ny sommar, och två nya shortblock ditsatta. Förvånansvärt okomplicerat att flytta över kringutrustningen.

Skall provstarta på land nu i helgen, lite spännande.

 

Dock så hör jag information/rykten om att dessa skall brännas/härdas in. Blir inte riktigt klok på vad som gäller. Någon som VET vad som är rätt ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har viss erfarenhet av v8 motorer i bilar har du nya kamaxlar lyftare skall dessa köras in på högt varv minst 2000 i ca.30 min var noga med kylning oljetryck starta lungt beroende på hur du smörjde kammen vid hopsättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt så körs de in på hög tomgång variera lite mellan 1700 och 2200 varv eller där det låter gå lättast. Ha bara stenkoll på kylvattnet samt oljetryck,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du köpt redan ihopsatta motorer och bara flyttat över typ startmotor, generator, förgasare fördelare mm. Först och främst grundställ tändningen om det inte är gjort. Går att få tillräckligt bra utan att starta motorn. Nästa tips är att köra upp oljetryck innan start. Finns lite olika sätt, själv rycker jag fördelarna och kör upp tryck med skruvdragaren direkt på oljepumpen. Annars kan man lossa tändstiften och köra runt den på startmotorn ett par minuter för att vara säker på att oljan hunnit runt överallt (Man får ju ha koll så det blir tryck antingen med extern mätare ellr om man har oljetrycksinstrument. Annars är det som ngon nämnde kamaxeln som skall köras in och det är 30 minuter på över 1500 varv. Därefter hade jag justerat tändningen och låtit maskinen vila tills sjösättningr för att kunna köra med lite varierande belastning, Kolvringarna brukar tätna lite bättre då. När man väl fått den i sjön så finns det ju guider för inkörning. Brukar vara i princip tomgångskörning första timmen, sedan varierande körning ej över 3000 varv i 3 timmar. Nästföljande 2 timmar upp i planing utan att köra på fullgas och gärna variera hastigheten mycket. Därefter likadant men med fullgas för att komma upp i plan. Första oljebytet efter 10 timmar. Tiderna är tagna fritt ur minnet, är inte säkert det stämmer men principen är sådan.

En tummregel brukar iallafall vara att undvika maxvarv och fullgas samt variera belastningen mycket och ofta.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja jag har köpt färdiga block, så infettning av kamaxel och dylikt bör ju vara gjort.  Men det verkar som er samlade erfarenhet säger:

1. Upp med oljetrycket, antingen via borrmaskin eller med startmotor tills man får ett utslag på oljetrycksmätaren

2. Grovjustera tändningen

3. Kör i gång motorn, kör ca 1800-2000vpm i ca 15 min.

4. Efter sjösättning, kör lite varierande men hålla sig ca 30% från fullt.

5. Byt olja och filter efter 10 timmar.

 

Skitnervöst11.gif\... men så får det bli. Tack för hjälpen  smiley-smile.gif\


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle dra i gång motorn, så fick jag ingen gnista ! Tänkte att jag kopplat något med elen fel... Men efter ett j-kla letande (1,5 dgr), så visade det sig att en ny konding var kass (inget kul). Men nu har jag brännt in efter konstens alla regler (båten fortfarande

torrsatt). Satte drevet i en tunna. Körde ca 1800 varv i ca 20 min.

Gick mjukt smidigt och inga missljud. När den väl kommer i sjön, så återstår den där varierande körningen, men utan att elda på för fullt, under ca 10-20 timmar. Därefter oljefilter och olje byte. Seeeeedan börjar sommaren på riktigt hoppas jag. Tack för allt stöd under vägen hit. Har ju haft två trådar på mina problem. Var lite ofokuserad när allt detta hände.

20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...