Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
KristofferL

Läckage bakom avbärarlist.

Rekommendera Poster

Hej,

Klädde ruffen med ny skrovisolering för ett par veckor sedan och upptäckte igår att det kom in lite vatten i ett stuvningsutrymme. Vattnet kan man härleda bakom skrovisoleringen. Fick dra ner en liten bit för att se varifrån det kommer och märkte då att det läcker in precis i skrovdelningen. Det har bara blivit en liten ränna med vatten bakom skrovisoleringen så det skall nog inte vara någon jättefara med den.

Är detta vanligt? Jag trodde att det var gjort på ett såpass bra sätt ifrån fabrik att det aldrig borde läcka där.

Skall ta av avbärarlisten och se hur det ser ut bakom den i dagarna. Kanske har den en gång fått en smäll och spräckt en del utav skrovet?? men jag tror inte det för jag ser inga andra skador som indikerar på det.

Vad skall man bäst täta med?

Några andra tips och råd vad det gäller denna typ av läckage.

Båten är en Draco 2000 DC/ -76

Tacksam för tips och råd.

Mvh,

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem på min Bayliner, läckte i nitarna. Har tätat både utifrån under avbärarlisten och inifrån på varje nit. Tata med tex sikaflex eller anna tätningsmassa. Själv undviker jag silikon i det längsta på båten. Tidigare ägare har varit flitig med silikon och det har jag snart gjort om alltihop.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,

Nä silicon det är ingen höjdare.

Så sikaflex tror du gör susen.

Se på bilden hur det ser ut. Det finns ju en del nitar som kanske borde fixas till oxå.

Mvh,

Kristoffer

post-13520-1394234629,6411_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...