Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Tess

gelcoat flagnar

Rekommendera Poster

Hej, har en äldre motorbåt (1967) som är i väldigt bra skick, men har märkt att gelcoaten framförallt på däck börjat flagna, dvs små max 5 mm stora flagor börjar dyka upp. Det ser ut som smutsprickar. Är detta farligt och vad bör man göra åt det. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har samma prob med knappnålsstora släpp jag tog ett borr ochborrade ur gealcoaten tvättade med aceton och blåste med tryckluft spacklade sedan med gealcoatspackel efterslipa med 400-500 våtslip rubba och vaxa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Låter lite drastiskt att börja borra i gelcoaten här och var? I mitt fall är släppen på de så kallade halkytorna (rutmönstret). Går det bara att fylla i med gelcoatfärg eller gelcoatspackel? Kan tänka att det blir svårt att få samma nyans som på gamla färgen men bättre än mörka prickar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eftersom det ofta blir lösa kanter runt släppen måste dessatas bort i mitt fall funka det bra med borr då jag endast har blåsor gealcoat går att få i fler färger om man spiller är det inga prob då man slipar efteråt gealcoaten går att slipa matt för att sedan rubbas upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...