Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Crona

Jabsco toalett - går inte pumpa in vatten!!

Rekommendera Poster

Hej, är det någon som har haft ett liknande problem med Jabsco toalett? Jag får inte in något vatten när jag försöker pumpa in vatten. Den dumpar vatten i båda lägena på omkopplarn. Kan membranet ha torkat eller frusit sönder må tro? Jag har ingen instruktionsbok till toaletten därav frågorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har upptäckt exakt samma problem på min Jabsco Toalett. Jag har öppnat locket och kikat på membranet. Har svårt att säga om det är skadat. Hur som helst är det inga problem att lyfta på locket. Enkel konstruktion.

Ska försöka kontakta någon leverantör.

1. Jag har öppnat bottenventilen.

2. Jag ser att jag har vatten fram till switchen på toaletten.

3. Oavsett hur jag ställer switchen så sugs bara vatten ut från toaletten.

Felsökningen går vidare.   /Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde Telfa AB 031-77519950 och pratade med Sten. Han tipsade om att blöta membranet.

Jag ska testa i dagarna.

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, verkar vara ett känt problem. Jag köpte en sprillans Jabscotoalett i år. Den pumpade inte in vatten. Jag plockar isär pumpuhuset och jämför med sprängskissen. Stålfjädern som skall trycka ned den klaffventil som saknar mässingstyngd saknas. Verkar vara en miss i montaget.

Jag fick en ny fjäder av Hjertmans där jag köpte toan (de fick slakta två toaletter innan de hittade en med fjäder i), och nu pumpar den in vatten utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du möjlighet att bifoga sprängskissen?

Kanske har jag samma problem.

Ska fjädern sitta fast i locket ovanför membranet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den sprängskiss som medföljer toaletten. Nummer 35 eller 37 vill jag minnas.

Tar du bort locket till pumphuset (de sex skruvarna) så ser du en tapp som sitter på lockets insida. På denna tapp skall det sitta en rf fjäder som trycker på den vänstra klaffventilen. Den högra klaffventilen tyngs ned av en tyngd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops!

Läge att testa funktion alltså. Köpte min i fjor men har ännu inte spolat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick jag min fjäder med posten från Telfa. Skall testa om den hjälper, på Lördag eftermigddag. Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog kontakt med Jabsco i USA. Dom skickade genast ett nytt membran ink fjäder.

Nu är det monterat och klart. Fungerar utmärkt.

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu som jag tänker köpa en ny sådan här toa, hur kan man då redan i affären försäkra sig om att den är OK? Måste man plocka isär den eller kan man genom att torrköra den lista ut ifall den är OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! På undersidan av pumpen ska det stå en text med spritpenna. Mha. den kan du ringa Telfa för att få dom uppgifterna.

Det är heller inga konstigheter att lyfta på locket.  På det nya kittet skal det finnas 2 tyngder och en fjäder som sitter i locket.se bild.

Telfa, AB - Göteborg \\

Tel. 031-775 19 50

Karl Johansg. 158, Box 12030, 40241 GÖTEBORG

post-18450-1394234642,6132_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse,

Vem kontaktade du i USA? Via e-post el. tel. Jag har bara en mässingstyngd på mitt membran. Har fått en Fjäder från Telfa men har inte hunnit sätt in den än. Ifall det fortfarande inte skulle fungera kanske man skulle höra med USA om dem kan skicka ett nytt mebran med mässingstyngder på båda flärparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!Jag hade samma problem Köpte på www.hjertmans.se/
4782-1 Reservdelssats, efter 1998, blå dekal 

Var bara att byta ut membranet jag hade heller ingen fjäder men den fungerar utmärkt utan.

MVH Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skruva loss locket och fyll det med vatten,det måste vara vatten i hela systemet om det ska funka, kan bli så när det torkar ut under vintern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en fjäder från Jabsco. Funkar utmärkt med den i. Det funkade inte med att blöta membranet! Sedan fick jag en splirrans nytt membran från USA med mässings tyngder på båda klaffarna. Denna blir bra att ha i reserv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan säga att Telfa regerar! Jag ringde dem nyss och fick tala med en Peter. Han ställde ett par diagnosfrågor och lovade skicka en fjäder med posten. Utan att be om en krona i ersättning! Jag trodde inte sånt fanns längre, det är helt otroligt vilken nöjd kund jag är just nu! Ska testa om det löser problemet så snart jag fått fjädern, återkommer!

Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andreas,

Jag fick också min fjäder från Telfa. Och det funkar perfekt med fjädern på plats!

Bör nog funka för dig med smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom precis hem från båten och allt funkar förrutom toan :-( Verkar ha samma problem som många andra. Skall prova att fylla pumphuset med vatten. Stötte även på ytterligare 1 problem. När jag skulle byta anorder i motorn så gick den av så jag inte kunde skruva ur den ur fästskruven....antar att man får köpa ny fästskruv.

/Peder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade samma problem förra året, öppna pumphuset och gör rent samt smörj in membran m.m. med vattenbeständigt fett. Så gjorde jag sen funkade den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat smörja in membranet med fett samt fylla systemet med vatten, men får det ändå inte att funka. När bottenventilen är öppen verkar vattnet rinna ut som jag hällt i pumphuset. Skall det vara så? 

/Peder 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har exakt samma problem med min mugg - funkade klockrent i två år!

Recepetet är alltså:

1. Prova att fylla pumphuset med vatten, smörj membrandet.

2. Renoveringssats för en femhundring?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki, det är väl bara att svänga förbi Hjertmans och köpa en renoveringssats. Skall kika på det imorgon igen.

Tack för tipsen

/Peder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, ville bara kolla att jag inte missat något - kostar packningen ungefär en tredjedel av vad hela skithuset kostade för två år sedan?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5-6 korta toksmabba tag på pumpen så har den kommit i gång för mig!

Har fått göra detta då vi seglat långa sträckor med vattenintaget ovan vattenlinjen.

Vi saknar Fjädern, ska nog se till att få en sådan också så kanske det fungerar bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte jag heller hade nån fjäder. Skall den sitta under locket till pumphuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem med min nya Jabsco efter första vintern.

Jag tog loss den vita slangen som går från pumpen till stolen.

Samtidigt som jag pumpade så höll jag handflatan för hålet där slangen sitter på pumpen.

Efter några pumptag kom det vatten.

Det blir väl något slags undertryck som hjälper..

Inget renoverande, smörjande eller isärplockande.

(säg till om jag behöver förtydliga hur jag gjorde..)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, det kanske jag borde testa. Skall ut till båten om ett par timmar och prova.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...