Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kallle

hur ska man koppla elen i båten?

Rekommendera Poster

hejsan tänkte dra om sladdarna i båten ser lite taskigt ut nu.

ska koppla ekolod, lanterno,stereo, vattenpump, ska ja koppla alla dessa till en egen strömbrytare med egen säkring, sen vidare till batteriet? eller kan ja hoppa över strömbrytaren från stereon iomed att panelen ha egen on off knapp? tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill du ha nått minne på stereon så e d enklast o strunta i brytare till den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är mycket med det elektriska, det är mer än två hål i väggen brukar alltid min gamle far säga. Detta har även Vattenfall kommit på och anväde uttrycket i sin reklam.

Det har skrivits en hel del i dessa frågorna här på MG. Det går att söka i sökrutan ovan, sök i så fall på alla forum, sök på el, batteri, laddning och liknande ord.

Jag jobbar själv inom eldistributionsbranchen och vi har alltid en skriftlig förebild av något slag, när vi kopplar i elnätet.

Skriftlig förebild är något att ta fasta på. Det finns ett par aktuella och praktiska böcker i ämnet. Jag rekomenderar att läsa någon av dem för att få ut så mycket som möjligt av ditt elsystem och att det skall bli så bra som möjligt vid en uppgradering.

Ström ombord av John Winge. Går att låna på bibloteket eller köpa i bokhandeln eller i båtillbehörsaffärer. När jag för ca en månad sen var och handlade hos Hjertmans i Göteborg (Sisjö indistriområde, Västra Frölunda ?) såg jag att det hade kommit en ny och omarbetad upplaga. (jag har den gamla)

Jag köpte i stället den nyutkomna boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky, signaturens Seawolf och Båtteknik här på MG. Tyckte det skulle va intresant att se hur denne mycket kompetenta yrkesman anngriper ämnet. www.batteknik.se Seawolf förespråkar i sin bok att man gör en ritning (skriftlig förebild) innan man börjar arbetet och beskriver metoder för att göra detta

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns mycket att tänka på, jag kommer att sätta en huvudbrytare på förbrukarbatterierna den bryter allt så som Radio (Har en gammal radio utan minne nyare har ju oftast två kablar en för minnet och en för huvudström), belysning, kyl. De förbrukare som drar tomgångsspänning även när den är avslagen på egna brytaren tex kylen kommer att ha en egen separat brytare i panelen. Instrument, lanternor får gå på startbatteriet.

Har inte bestämt om jag skall lägga länspumpar, GPS och ekolod på start eller förbrukare. Länspumparna kan ju var gott och ha på den stora batteribanken om nåt händer.

Det blir alltså två separata säkringspaneler kopplade till resp batteri med varsin huvudsäkring så nära batteriet som möjligt.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så här ser det ur precis efter ja köpte båten. ser inte så kul ut, ska ja byta ut allt detta till rediga kablar? tips tack.

även vart jag ska ha batterierna inget kul att ha dom på golvet, ser inte så kul ut, ska man ha det iförvaringutrymmet istället kanske?

post-15918-1394234629,7747_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog fler än du som funderar på det.
Just nu har jag funderingar kring paneler och brytare. Båtpanelerna på Biltema eller Hjertmans ser ju bra ut, men de är inte nödvändigt att ha en säkring för varje förbrukare. Dessutom blir den för stor för min panel.

Jag har helt enkelt tänkt göra ett fyrkantigt uttag i styrpulpeten och lägga på en svart plåt. Så fäster jag vanliga brytare, 4-6 st i plåten. På Hjertmans hittade jag etiketter med text Lanterna, Länspump osv. Kan bli bra, men inte lyxigt. En säkringspanel för 10 säkringar köper jag på Biltema och fäster lite bakom styrpulpeten. Jag sätter inte en brytare för varje apparat. Radion och belysningen i ruffen har ju sina egna brytare. Har inte tänkt byta alla kablar, men ni vet hur det är: Börjar man så får man fortsätta.

Problemet är strömbrytarna. Duger Biltemas för ca 10:- eller ska jag köpa Hjertmans för ca 60:- eller beställa från Elfa?
Och så batterier och laddning. En hel vetenskap enligt Magnus Sterky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja fy en hel vetenskap detta med elen, och laddning till batterie skiljerelå o allt man måste ha. kosta att ligga på top.

räcker det med 2 mm tjock kabel för att dra elen från lampor och ekolod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips:

Blue Sea Systems polplintar med minus bus och säkringar är mycket bra och enkla att få ordning på alla förbrukare. Och en liten brytarpanel (färdig eller ram som du fyller med brytare t ex Rocas brytare).

http://www.bluesea.com/dept.asp?d_id=7463&l1=7463

Observera att det skall vara de lite smalare ATO/ATC säkringarna (det finns varianter som är lite för breda).

http://www.bluesea.com/product.asp?Product_Id=24026&d_Id=7223&l1=6609&l2=7223#

6 och 12 polplintarna säljs av bl a Hjertmans, http://www.hjertmans.se/

Har både 6 och 12 polplintvarianten i min båt. Nånting sånt här - se bilden.

/Bo

post-1495-1394234629,8349_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild till, vänster pulpet med radion och 6 polplint (Blue Sea System).

post-1495-1394234629,8894_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det ser bra ut så kan ja tänka mig göra. måste fixa alla prylar innan fredag. tänkte ska man ha batterit i lådan under sätet eller där kablarna redan ligger vad tycker ni? tänkte oxå på steroen måste vara smart o sätta denna enligt bilden även högtalre i samma. kan inte bli nått problem va? iomed gasolen sitter där.

post-15918-1394234630,1113_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde funka att ha batterierna där. Tänka bara på att sätta dem i Batteriboxa och dra ut ventilation. Det bildas ju knallgas vid laddning.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har haft samma problem..............fick göra ett helt nytt elsystem.

post-10054-1394234631,2589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt vad jag lärt mig ska batteriet vara 100 m från gasolen! Gasol lägger sig i botten på båten som bekant. God ventilation, gasolen helst utanför båten.
I min båt fanns ett kylskåp med gasoltub i förpiken. Inte bra plats, så jag tog bort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HÅLLER MED!! El och Gasol ska separeras utan diskussion!

Gasolflaskan ska stå i ett separat utrymmed med ventilation både i toppen och botten så ev läckage kan rinna ut. Och definitivt inget elektriskt på samma ställe! Livsfarligt.

Om du har gasolflaskan inne i båten skulle jag som nödlösning ställa den på däck eller nåt.

Om du menar att själva gasolköket sitter i samma låda som du tänkte sätta stereon i...... Mja, det kanske inte är livsfarligt, men undrar om det är bra.

I och för sig så lär ev gasolläckage från köket rinna ur botten på köksskåpet och ner i båten så det kanske inte är så farligt?

vad säger övriga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inte lätt hitta bra lösningar. enda stället där stereon kan vara med högtalare är just här. synd att diskho och gasol sitter ihop. lösa delar är ju alltid bäst. men sett fler som sätter sin steoreo plus högtalare just så här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...