Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Gäst Niclas

Elschema eller instruktionsbok yamaha 55AE

Rekommendera Poster

Gäst Niclas

Har någon ett elschema eller intruktionsbok till en Yamaha 55AE 74tom81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kim danmark

Hej Kontakt Køsters boghandle tlf 86426613 Danmark Jeg ved de har den! Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har ägt en under 25 år. Verkstadshandbok och instruktionsbok följde dock med då jag sålde den. Vad är det du undrar över ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en på marinshopen i älvsjö det gjorde vi då får man både elshema och verkstadshandbok.!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej smiley-laughing.gif\

Jag har hatt min Yamaha 55AE troligen modell 80:a i två dygn - och har bytt tändstifer till B7HS och det blev lite bättre. Men - motoren går sådär lagom vid 80% gas - och skapligt på tomgång - men vid mellangas - typ sakta innom havner och så der - går den sur - ryker lite blått och rykker någon gång innan den stannar. Starta går på tomgång men den vill inte ta gas på et gott tag.

 

Jag undrar på hur man justerar tändningen och om det också kan vara normaldysa på gasarna..?

 

Mycket tacksam för all hjälp och goda tips/beskrivningar.

 

Ola Vikland

Norge

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ola,

 

Jag är lite frågande inför felbeskrivningen. Har du konstaterat att den går sur och inte mager då den stannar? Ta ur stiften och kolla om du är osäker. Problemet med att motorn inte vill ta gas beror oftast på för lite bränsle. Att den ryker blått kan vara normalt. Svårt att avgöra utan att ha sett hur det ser ut.

 

Lite felsökningstips.

 

1. Töm flottörhusen om du inte redan gjort detta. Mässingspluggar till vänster på flotörhusen.

 

2. Kolla att kylningen funkar som den skall. Känn med handen. 55 AE har både termostat och bypassventil (popet valve). Båda sitter i topplocket (Cylinderhuvudet).

 

3. Kolla att ledningen mellan vätskeytan i tanken och sugsidan på bränslepunpen är helt tät. Det är vacuum i denna del av bränslesystemet så det kan sugas in luft. Enklast görs detta med en annan tank som kopplas direkt till sugsidan på bränslepumpen.

 

4. Motorn klarar sig bra 2 % TCW 3 oljan.

 

5. Kolla flottörnivån och att nålventilerna i förgasarna tätar.

 

6. Kolla membranet i bränslepumpen. Det finns ett hål in i vevhuset som driver pumpen. Om membranet är trasigt så kan bränsle ta sig in denna väg utan att passera förgasaren.

 

7. Tändningen bör ställas på 24 grader. Den står antagligen på 26 grader idag. Justeras med en stoppskruv (låst med en mutter) till vänster. Dessa motorer har ofta problem med CDI boxen. Jag tror dock inte att det är tändsningen som är problemet med din motor. Om du är osäker, så koppla in en tändningslampa. Tändningsmissar syns tydligt när man tittar på lampan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - och tack för blixtsnabbt svar!!  :-)

 

Du har självklart helt rätt - jag har inte kollat omm denn går sur eller mager - så det kan gott vara at den är mager. Och vidare tror jag också att det handlar om bränsle och inte tändning i mitt fall..

 

Jag ska plokka i sär gasarna och hoppas det löser seg då :)

Kylningen är jag osäker på - jag kan lägga händerna på toppen /sidan av övre cylindern och den er inte särskilt varm..

 

Till din punkt 3:

tänker du på själva slangen från den yttre bensintanken? Den vet jag bestämt inte er tät - det kommer bensin ur den på alla klämkopplingar när jag handpumpar innan första start :-|

 

Bästa hälsningar Ola

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ola,

 

Du bör börja med att se till att det inte finns några läckage mellan tank och sugsidan på på bränslepumpen. Jag gissar att detta åtminstone är en del i det problem du har. Det skall inte läcka bensin någonstans när du pumpar på blåsan. Det som skapar problem är lut som läcker iin i ledningen. Kommer det bensin ut under övertryck ledningen (när du pumpar) så kommer det säkert in luft under undertryck i ledningen (vid normal drift). Om du har svårt att få tag på en annan tank att prova med, så kolla om problemen inte försvinner om någon pumpar på blåsan under de krititiska förhållanden som du beskrivit.

 

Jag vill råda dig att vänta med att ta isär förgasarna innan detta är fixat. Om du tar bort förgasarna, så kan det bli nödvändgt att synkronisera om dem för att få en bra tomgång igen, och den verkar du just nu att var nöjd med. (If it aint broken dont fix it)

 

Du skriver en utmärkt svenska, men om det är enklare för dig att skriva på norska så tror jag att detta funkar lika bra. Det fanns ett antal barnsliga typer som gjorde sig lustiga över norska inlägg tidigare, men jag tror att de har förvunnit vid det här laget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej :-)

 

ok - jeg forsøker på ren norsk - si fra om det er ord som ikke er foståelige.

 

Jeg har tømt flottørhuset i den øverste forgasseren, men ikke den nederste, fordi en del av bunnplaten i selve bunnplaten på nedre motordeksel stenger for. Derfor må den forgasseren tas av for å kunne tømme flotørhuset, og skal den nederste forgasseren bort, må jo den øverste ort først osv osv.

Den øverste forgasseren har jeg altså tømt, og den virket ikke å være full av møkk. 

Så da tenker jeg at kanskje ikke den nederste forgasseren er full av vann / møkk heller? 

 

Kjølingen derimot, der fikk dine tips resultat med en gang. Bypass-ventilen var jammed av en gummibit/-pinne som gjorde at den stod i litt åpen posisjon konstant. Nå var cylinderblokka varm - så varm at jeg ikke kunne holde holde hånda trygt mot metallet - og det tyder på omlag 60gr C. Før var temperaturen kanskje under 20 gr C.

 

Men, fortsatt klarer ikke motoren å gå på mellomgass. selv i fri (växel inte ikopplat) klarer den ikke gå særlig mange sekunder på halv gass før den stanser. Den starter lett på tomgang, men vil da ikke /klarer ikke ta gass på en stund.

 

Jeg har ikke sjekket bensinpumpen og membran enda. Derimot har jeg kjøpt ny slange og pumpe komplett og det er helt tett utenfor motoren nå. det virker også å være tett på de to/tre gummislangene inne i motorhuset.

 

:)

jeg har en motor som har rett temperatur, og ikke lekker bensin nå. Men den klarer ikke gå på halv gass

 

Tenningnen.

Jeg vet faktisk ikke hvordan den justeres.

Jeg skrudde stillskruen nærmest båten inn 2 omdr og låste med mutteren. Men det gav ingen synlige resultat.

 

Takk igjen :)

 

Beste hilsen Ola

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ola,

 

För att börja med tändningen så skulle jag rekommendera dig att skaffa en tändinställningslampa (stoboskope). Du kan då få tändningen precis där den skall stå.

 

Jag tror att du skruvade på rätt skruv och har minskat maximala förställningen, men jag kan nästan garantera att dina problem inte beror på felaktig inställning av max tändförställning.

 

Ursprungligen rekommenderade Yamaha 26 grader FÖD (Före Övre Dödläget). Jag har dock blivit rekommenderad att sänka den till 24 grader. Du kommer inte att märka någon skillnad i prestanda eller bränsleekonomi men det ger en ökad marginal till detonation i förbränningsrummen. Det finns ytterliggare två inställningspunkter för tändningen, men här är jag lite mer osäker på värdena, minnet sviker. Tomgång ca 0 - 3 grader EÖD (OBS Efter ÖD), och pickup (då rullen på gaslänkaget börjar gå mot kamen) 5 - 8 FÖD.

 

Med hjälp av lampan kan du också (nästan) helt utesluta att felet beror på CDI boxen genom att titta på lampan som jag tidigare beskrivit. Båda cylindrarna skall testas på detta sätt. CDI-boxen skulle möjligen kunna vara orsaken till dina problem. Men mer troligt, att tändförställningen inte följer den kurva (tändläge som funktion av gaspådrag) som den ska. Kolla länkaget och använd lampan för att se att förställningen flyttar sig på ett rimligt sätt.

 

 

Åter till bränsleproblemet.

 

Vet du om den går mager eller fet?

 

Går den mager så vill jag absolut rekommendera att du utesluter varje möjlighet att felet beror på luftinträngning i bränsleledningen, slangen direkt till pumpens sugsida och helst en annan tank. Vi hade två tankar till vår 55 AE. En Yamaha orginal som följde med motorn och en Merc. Merctanken visade då och då upp problem liknande de du beskriver. Men vi hade aldrig motvarande problem med Yamtanken. Varför det var så utredde jag aldrig, det gick att leva med problemet, men jag är övertygad om att det kom in luft någonstans.

 

Om du tar bort förgasarna och rengör dessa, så vänd flottörhuset på den undre så att du kommer åt avtappningspluggen i framtiden. 

 

Har du kollat om beteendet ändras om du pumpar på blåsan samtidigt som du ökar gasen?

 

Gummibiten du hittade i bypassen kan vara en bit av impellern. Vet du om denna nyligen är bytt.

 

Det börjar bli mycket att skriva, använd Maringuidens mailfunktion och maila mig ditt telefonnummer så ringer jag upp dig. Jag minns inte landsnumret till Norge, så v.v. ta med detta också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kanske kan hjälpa till med lite data ang. tändlägen. Tomgång ska vara 2grader -1grad EÖD. Pickup timimg 5grader -2grader FÖD.

För att haka på detta tema: Hur vet man att tomgångsskruvarnadom står rätt? Kan man se/höra det på motorn tex. när man kör iväg på väldig låg gas? Ska den uppföra sig på nåt speciellt sätt?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter :-)

tomgång justerar du så här:

 

Hitta luft-bypasskruven som står på varje förgasare tät vid fästebraketten mot insug/motorn. Dom har en fjäder og står nästan horisontalt ut mot vänster. 

 

Ok - medan motorn går lungt och fint på tomgång skruva in en omm gången till motorn tappar varvtal. Skruva så ut ungefär 1/8 varv. Gjör samma sak med förgasar nr två. Då har du en bas-inställning som funkar bra.

 

Går motorn lungt och fint utan at sparka så är du i mål :-)

 

Bästa hälsning Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Olas metod bör funka bra, men tänk på att inställningen skall göras med växel ilagd.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...