thrh 0 Postad 1 Maj , 2006 Lite besviken efter sjösättningen i dag. Köpte en båt som gick första säsongen förra sommaren för mig. Det är kruttorr överallt sånär som kring bälgen där det samlas någon liter vatten efter en helg... Bestämde mig självklart för att byta den vilket skedde i höstas. Nu vid sjösättning ser jag läckage på samma sätt som tidigare. Är de tvärtäta eller får man räkna med att det sipprar in lite vatten? Vad är bästa tipset om man vill ha helt tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Maj , 2006 Visst ska det vara tätt. Det är inte roligt att få in salt i båten. Du får torka helt torrt och se var det sipprar. Kolla också avgasslangen som lätt kan få små hål vid ståltråden när den rostar. Det kan också läcka från kylvattenpumpen eller från slangarna fram till den. Kolla när du kör motorn. Det kan vara då det kommer också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 1 Maj , 2006 Motor? Drev? Båt? Årsmodell? Mer info för bra svar! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 1 Maj , 2006 Bälgen ska vara lufttät till och med. Med båten i vattnet så har du en luftbubbla under bälgen. Om bälgen är ny så kan läckage bero på att drevet i sig inte är tätt (sprickor), att bälgen är felmonterad, eller att klämringen inte är helt plan. Likaså, är inte motorbädden plan vid anläggningsytan mot bälgen så kan läckage uppstå. Spåra läckaget innan du åtgärdar något! Har du kollat att avgaskröken inte har rostat igenom? I sånt fall hamnar kylvattnet delvis på bälgen. Läcker det även när motorn står still? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 2 Maj , 2006 Jag får svaren som jag vet innerst inne men har väl ingen lust att göra om jobbet nu när jag precis fått i den...MD11C på en Winga 78 är det. Har tillbringat lång tid förra sommaren i detta rum och jag kan inte se att det skall komma från någon annan plats. Men jag skall ta en vända till.. Det där med luftbubblan lät riktigt intressant, synd att det är så kallt i vattnet just nu annars kan man ju släppa in lite ny luft och se om luften försvinner. Vi gjorde ett noggrant arbete och hade det funnits minsta tecken på problem skulle de varit åtgärdade. Utorna är kontrollerade och allt är draget enl spec. Om det ändå läcker - brukar man lägga in någon tätning då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 2 Maj , 2006 Sorry missade svar på några av era frågor i upphetsningen av så snabb och bra response MD11C S-110 Winga 78 - 81 Min uppfattning är att det läcker när motorn går - när den står still känns det torrt - av detta ha jag tidigare dragit slutsatsen att vatten kommer in när bälgen är i rörelse. Till saken hör att den gamla bälgen som hade betydligt mer än sju år på nacken såg riktigt bra ut - endast några ytliga torrsprickor och definintivt ingen synlig skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 2 Maj , 2006 Man skall absolut inte ha något tätningsmedel eller tätningsmassa vid montaget av bälgen. Och du verkar ha följt monteringsinstruktionen. Är det verkligen inte möjligt att spåra läckaget vid stillastående motor? Vad händer om du trycker på bälgen med handkraft? Den ska tåla nästan vad som helst. Om det endast läcker när motorn går så vill jag hävda att bälgen är tät och att det läcker kylvatten som rinner ner mot bälgen. Det vore ju skönt för dig med tanke på att du har sjösatt. Kolla noga runt avgaskröken, värmeväxlare samt vid slanganslutningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 2 Maj , 2006 Ytterligare en hypotes är att motorbädden inte är tät i drevtrumman. Långsökt, men inte omöjligt. Hur såg det ut på insidan av trumman när ni bytte bälg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 2 Maj , 2006 Nu vill jag inte vara på jobb 30 mil från båten. Med så många härliga tips får jag ny energie (den försvann helt vid sjösättningen) Så fort jag kommer hem igen i slutet av veckan skall jag prova de tips jag har fått och fortsätta felsökningen, varpå jag kommer tillbaka med resultat. Tack för att ni delar med er av betydelsefulla erfarenheter och stor kunnighet. Vi hörs//ThRh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 4 Maj , 2006 Jag skulle kolla kranen till kylvattenintaget, den som sitter på drevet nere vid bälgen. Den kan läcka. Torka torrt överallt och sätt ett papper under kranen -kolla sedan efter en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 14 Maj , 2006 Jag har nu hittat läckaget. En svagt droppande kran för intag av kylvatten, eftersom läckaget nu är så tydligt börjar jag inbilla mig att det är två läckage från början, men man vet ju aldrig..det första man blir blind på är ju som bekant ögonen, men jag borde sett det tidigare.. Tack för all hjälp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 14 Maj , 2006 Skönt att hitta orsaken eller hur? Upptagning eller kan du efterdra och få det tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobias_C 0 Postad 16 Maj , 2006 Hej Vi bytte bälgen på vår winga 78 förra året. S-bälg bytet i sig gick bra, förutom vissa andra saker som upptäcktes. Sjövatten kranen såg ganska risig ut, så byte utav den måste göras. När jag lossat kranen så är det endast 2 gängvarv kvar i S-drevet, MYCKET dåliga sådana. Resten av gängorna har ärgat bort... Vad göra nu? Frågade ett antal olika verkstäder, fick lika många olika svar. Det slutade med att vi lämnade S-drevet till en verkstad. De limmade då fast en rörgänga i S-drevet på denna har vi nu satt fast en ny kran. Så kontrollera noga att tillräckligt med gods finns kvar i S-drevet, när du byter kran. Sedan så upptäckte dom även att 2 kullager hade skurit samt att växelväljaren var sliten, men det är en annan historia. //Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser