Zorgen 0 Postad 1 Maj , 2006 var lite för snabb med inlägget , han inte ens skriva något.. det jag tänkte fråga var om det finns någon som har lite bilder på en yamarin 5200. skulle vilja se hur den ser ut invändigt och vad som finns som tillbehör , soldäck/bord/teak osv , har inte hittat några bra sidor på internet. tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2006 Hej, Här har du lite att läsa: länk (PDF fil, sid 1-4) Yamaha F80 är det naturliga valet på en sån båt. Sitter troligen en Yamaha på akterspegeln då Yamarin har alla sina båtar förmonterade med Yamaha mätare och reglage inkl kablage. Vet ej hur länge 5200 har funnits på marknaden men gissar sen ca 1999 ungefär. Kan därför sitta Yamaha 2-taktare ca 70-90 hk på de äldre. Nyare beg har sannolikt Yamaha F80 4-takt då det är den storlek på motor som passar båtens storlek bättre (båten är dock godkänd för upp till 100 hk). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 1 Maj , 2006 tackar. ja det e en yamaha F80. båten och motor är från -01 .multifunktions mätare,fanns det redan på -01 ans modell? verkar vara en fin båt i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2006 Hej, Handboken i PDF till Yamaha F80 2001 års modell finns här: http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=67F-28199-25.pdf Där kan du läsa hur huvudinstrumenten (varvräknaren och fartmätaren) ser ut och de tilläggsfunktioner som finns i resp mätare. Jag har samma multifunktionsmätare till min Yamaha F115. Tankmätaren brukar vara lite si och så med precisionen. Har själv en Yamaha 4-takt, F115 (EFI) årsmodell 2003. Hänger på en Yamarin 5820 (numera 58BR) - se min sjöbod. Till årsmodell 2005 kom F80 med EFI (elektronisk bränsleinsprutning), före dess har de 4 förgasare. Ingen direkt nackdel med förgasare men med EFI startar den lite snabbare oavsett väderlek och kan dra aningens mindre bränsle. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 1 Maj , 2006 tack ska du ha för intormationen , det lutar nog åt att det blir ett köp till helgen, ju mer jag läser om båten och motorn ju mer sugen blir jag. ska bli riktigt skoj att få komma ut på vattnet snart igen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2006 Hej, Test av Yamarin 5200: länk Båtnytt 0004 YAMARIN 5200 BIG FISH (och UTTERN 5202 EXKLUSIVE, ASKELADDEN 505 FREESTYLE) TEST Testet finns på norska här. Där kan du även beställa test av Yamaha F80: Båtnytt 0502 YAMAHA F80, TEST AV MARKNADENS 70-80 HK Som information: Till 2004 el 2005 års säsong kom en lite uppdaterad 5200 som kallas 5210, lite info här. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 2 Maj , 2006 Det där va kanon bra läsning. Det tackar vi för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 2 Maj , 2006 Hej ! Jag har en Yamarin 5200, kolla i min sjöbod där finns några bilder. Båten hette 5200 fram till ca 2003, 2004 byttes namn till 5210 och i år heter samma modell 52CC. Själv har jag en 2-takt 75 hK och det funkar kanon bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zorgen 0 Postad 3 Maj , 2006 Jätte bra bilder på en väldigt fin båt. Ser ju kanon ut. Ser att du tycker att det fattas ett bord för fika stunder, vet du om man kan köpa till det? visst borde bordet till någon annan yamarin passa även till 5200? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Maj , 2006 Hej, Finns Klaffbord för pulpeten till 5210 i alla fall. Kanske passar till 5200 också? Så finns det små sidoklaffbord till Yamarin 5820/58BR (har jag) som kanske kan passa på en 5200 också. Se http://www.yamarin.com/index.cfm?ChangeSetNow=4 och 58 BR. Dock tycker jag det ser ut som om 5200/5210 har lite bredare innerskrov en bit ner och då passar nog inte dessa små klaffbord. Ett sidomonterat Lagunabord borde kunna passa också, men var skall det förvaras när det inte används? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 4 Maj , 2006 Det finns lösningar för bord på de flesta båttillbehörsbutikerna. Funderar på att montera ett bord på golvstativ. Då har man ett beslag på durken och förvarar bordsben och en på mitten vikbar bordsskiva i stuvfacket (finns bra möjligheter under aktersoffa eller i pulpeten). Vill ha bordet fritt för passage på sidorna samt bordet placerat mellan soffan bak och snurrstolarna så att alla når bordet lika lätt. Vi får se om jag orkar fixa det i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser