Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Fille

V8 Fråga

Rekommendera Poster

Ska montera en original servostyrning på en VP aq 271..Funderar på upphängningen av oljekylaren? fick med ett fäste men har inte klurat ut vart det ska sitta..Någon som vet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 290, min oljekylare till motorn sitter på baksidan av motorn, mitt emot sprängkåpan. Kika på bilden. Där sitter min (till motorn, inte servokylaren) 

Du ser bockhornet till höger (som orientering). I dom trakterna har jag sett att din oljekylare också sitter.

post-959-1394234628,2432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det svaret!verkar ju som det kan vara så,jag har samma fäste som på bilden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sitter och funderar på att byta styrning.

Har kabel idag till mina v8:or med 290 drev och det är lite tung styrning.

 

Hade du hydralstyrning innan du satte dit servo ?

 

Vilken funktion har servocylindern med kabelstyrning resp. hydralstyrning ?

 

 

Tacksam för hjälp 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Brigrib | 18 mars 2007 | 06:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Afton !
Servocylindern till 290 är byggd för att fungera mot en teleflex/kabel styrning. Cylindern drivs av en servopump som sitter på motorn, för att oljan inte skall bli för het används en oljekylare som vanligen sitter innan impellern.
Enkelt sett kan man säga att teleflex styrningen manuvrerar styrventilen till själva servocylindern. När ratten dras åt styrbord trycks styrventilen in och öppnar flödet till cylindern som börjar dra drevet åt syrbord. När cylindern dragit drevet till rätt läge kommer belastningen på styrventilen att upphöra och drevet stanna i ett läge. På detta sätt kan man få styrningen propertionell.
 
Funktionen med hydralstyrning blir exakt den samma bara att man har en till hydral cylinder som styrventilen till servocylindern.
 

Enlig mig så skulle det vara synnerligen onödigt att ha både och då sjäva servocylindern gör att det blir lättare att styra. Den kraft som behövs för att styra drevet är samma kraft det behövs för att dra styrventilen fram och tillbaka.
 Det är ganska svårt att förklara men funderar man ett tag så inser man snart att det är en synnerligen smart funktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...