mangemangan 0 Postad 30 April , 2006 Jag letar efter en segelbåt och har satt min prisgräns till 70tusen dom krav jag har är att det ska vara inombordare, boendekomforten klassar jag som viktigast i mitt båtval men den ska även vara trygg och stabil och tåla lite längre seglatser, dom modeller jag kikat på är främst dessa: albin vega tur 80 fingal ja vill gärna höra folks åsikter om vilken jag ska välja å för/nackdelar med dom olika modellerna å gärna tips på fler modeller jag kan leta efter i samma prisklass Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 30 April , 2006 Hej! Tur 80 känner jag inte till. Albin Vega är en rymlig båt för sin storlek, har seglat långa sträckor, läs om Jarle \viking\ Andhöj (tror jag efternamnet var). Men det är inte för inte som den lite elakt kallas \Vega bromskloss\. Träffade en amerikan i somras på en Vega, han hade bott på båten i fem år i Västindien med sin fru och son. Fingal vet jag inte mycket om men den har gott rykte. Tyvärr ser man rätt många med böldpest. Kolla även Misil 2 (HR24), har seglat till Västindien bland annat och finns att hitta med inombordare. Amigo 23 (en 22-fotare med ståhöjd för folk under 1.75), har seglat till Chile och finns med inombordare. Havsfidra, ett otal långseglingar. Av alla ovanstående båtar (Tur 80?) är Vegan den rymligaste och lättast att hitta med inombordare, och verkar vara ditt vettigaste val. Misil 2 och Amigo 23 tycker jag är trevligare att segla och betydligt vackrare att titta på, men vi har ju alla olika smak. Havsfidran är liten och trång men charmig. Dessutom mycket robust. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 1 Maj , 2006 Hej jag vet väl heller inte så mycket om Tur 80,, de ligger en här på smögen,, det är i mitt tycke en vackrare båt än Vegan. Dock ej så vacker som en Fingal. Går nu in på andra säsongen med Fingal, har inte sett så många, de låg en i hamnen ifjol. Blått skrov å vitt överbygge, . Min skall i dagarna få överbygget ommålat, de ja har sett på bild har alla utom en verkat å vara ommålade,, den blå gelcoaten stod inte emot tidens tand något vidare. De en i mitt tycke trevlig båt att segla, nu är jag ingen driven seglare utan jag seglar för mitt höga nöjes skull. Fingal har en lite lustig lösning av propelleraxel, de löper ut lite på sned vid sidan om hjärtstocken, propellern hamnar bakom rodret. Det tar ett par timmar å lära sej å manövrera henne för motor. Om jag inte missminner mig så har även Tur80 denna lösning. Min är byggd 1966 om som sagt nu e de dags för omlack, skrovet ser dock bra ut utan blåsor,, har läst på sailguide ett inlägg av en dansk att kölen kan innehålla vatten,, detta ska jag kontrollera. Dock ej i år Ha´ t pent Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 1 Maj , 2006 Marieholm 26 kanske kan vara ett alternativ, dock inte svar på frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lohi34 0 Postad 1 Maj , 2006 Jag seglade själv en lohi 25 innan jag köpte lohi 34´ an. En mycket bra båt både i segelegenskaper och storlek. Hadde själv utombordare(vilket funkade mkt bra) men skall även finnas med inombordare. En båt som är väl värd att kolla efter! Slår de flesta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mangemangan 0 Postad 6 Maj , 2006 det blev en maxi 77 med md5:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 6 Maj , 2006 det måste va myckat båt för pengarna. är ingen seglingsprofs men många säger att detta är en båt värd pengarna ock seglar bra. allt är reaterat till det man betalar. hissa MG vimpeln så kanske vi ligger gämmsides i sommar. captien morgan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds568 0 Postad 6 Maj , 2006 Otur Jag skall precis säja min fransyska för 69 999 å femti Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Atrox 0 Postad 18 April , 2010 LOHI 25 LÄTTSEGLAD, STORA UTRYMMEN MED AKTERRUFF FÖR 2. BÄTTRE ÄN MAXI 77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 18 April , 2010 Sökert kanon, men killen som ställde frågan köpte en Maxi 77:a. ...för fyra år sedan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 19 April , 2010 Alltid lika underbart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser