Bosse 300 Postad 30 April , 2006 Nu har jag startat min nya motor, till min förskräckelse så larmar EVC-systemet. Det är en trekant med ett utropstecken i som lyser gult.Enligt instruktionsboken skall det vara ett fel nånstans som behöver tillsyn, men det går att köra motorn på låga varv tillo det är fixat.Men var tusan skall man börja leta efter felet ?/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 30 April , 2006 Enklast är väl att låta någon plugga in ett vodia-verktyg och se vad som är galet. Är systemet grundinställt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 April , 2006 Aha ! ett vodia-verktyg, att jag inte tänkte på det.OK, men vem har ett sånt då? förmodligen bara Auk. Penta gubbar förmodar jag./B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 30 April , 2006 Vodia är en handdator som används för att diagnostisera och ställa in VPs nyare motorer med evc system. Har du monterat rovan själv? Det finns ett antal parametrar som skall sättas vid nyinstallation. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 April , 2006 OK, tack för infon.Net jag har inte gjort det sälv, båten är ny för mig och jag har inte hunnit lära mig allt (något) om motorn ännu. Båten är en Forbina 650 byggd i Karlstad så jag antar att dom vet hur man installerar spisen. Den har gått nåt på 200 timmar så förra ägaren kan ju inte ha kört den så här förmodar jag.Jag funderar lite på om det kan ha något att göra med att jag ahr haft loss instrumentpanel nu i vår. Det är visserligen minimal riskt att jag kopplat fel när jag monterade tillbaka instrumenten, men chansen finns kanske.Jag får väl ta o ringa en Penta handlare på Tisdag och se vad dom säger.Tack /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 30 April , 2006 Det är säkert ingen fara. Kolla först om du kan blinka ut några felkoder via instrumentpanelen, sedan pentahandlarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Maj , 2006 Jaha ja, nu har jag haft kontakt med MITAB Marinservice. Dom skall komma och titta på den ( om ett par veckor, det är den tiden nu). Hoppas detta inte händer igen när jag på väg till eller från laesö i sommar.Undrar om det börjar bli för mycket datorer och elektronik i båtmotorerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerlarsson 0 Postad 6 Maj , 2006 Tror personligen att motorera börjar bli alltför avacerade..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 7 Maj , 2006 Dom där motorerna är rena skiten... synd att yanmar börjat gå samma väg på dom nya BMW spisarna.. fast med steyr´ s elbitar borde det ju funka tycker man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Maj , 2006 Nu är det färdigt !Det kom en datatekniker från Mitab och knappade i en kvart. Sen var det klart och motorn går som en klocka. Skall man skratta eller gråta är frågan./B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser