Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Nettan_S

Lanterna på masten

Rekommendera Poster

Mastlanternan saknas på min Stortriss. Jag har försökt hitta en ny lanterna som passar till de två gängade hål som finns i masten (över respektive under hålet där elkabeln kommer ut). De lanternor jag hittat har inga hål som passar, och jag har inte lyckats komma på någon bra lösning för att kunna montera någon lanterna.
Har någon annan hittat en bra lösning på problemet?
/Anette 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du kollat hos hjertmans art.nr:5407 eller 5408 tex. att sätta mellan mast och lanterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Det passade tyvärr inte, men jag har nu lyckats göra en egen konstruktion som förhoppningsvis ska hålla under säsongen.
/A 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Ring och hör med Kungälvs plastservice Sidney Larsson Telefon 0303-14107 Mobil 070-604 84 12

Dom har en mängd olka reservdelar till Triss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.
Jag ser det som att du har 2 allternativ kvar det ena och kasnke lättaste är att införskaffa dig en gängtap i lagom storlek och helt enkelt göra hål som passar en ny lantrna eller så kontaktar du dem som gjort masten och hör med dom om dom har någon kvar från den tiden.
Det finn åtminståne 3 typer av mast till stortrissarna en guld och 2 alu.
Har tyvär ingen koll på vem som gjort vilken mast. 
Du kan ju alltid se om du kan popnita fast en ny lanterna är dock lite osäker på om man kan hitta popnit som klarar 2 så tjocka ämnen.
Lycka till
Hälsningar Viktor Collin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anette!

Jag har gjort så att jag tagit en fin bit teak som jag sågat till lanternans bottenplattas profil. Sedan rundade jag av teaken på insidan så att den följde mastens rundning, borrade hål för de gängade hålen (som var gängade nitar på min mast så jag fick försänka in dem i baksidan av teaken). Jag fick också försänka för skruvskallarna på utsidan av teaken så att lanternans bottenplatta låg på jämnt mot den. Sedan var det bara att skruva fast lanternan i teaken!
Lite jobb men det blir väldigt snyggt! 

Hoppas du har användning för tipset!

Varma sommarhälsningar
/Fred 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...