Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
exciter220

Från oljepump till oljeblandat?

Rekommendera Poster

Jag har en yamaha exciter jetbåt.Sitter oljepumpar på motorerna. Har hört att dem är opålitliga. Kan man gå direkt över till oljeblandat eller måste man ta bort oljepumparna och plugga igen dem? Om de sitter kvar, finns det då en risk att de skär ihop eller nyper när de går torrt. Jag har hört att båda varianterna går bra? Är det någon som vet mer och kan ge mig svar på mitt problem. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska kolla att slangar och anslutningar är ok och sen ska du låta pumparna sitta kvar och göra sitt jobb.

Yamahas pumpar är absulut inte opålitliga, har haft såna på snöskotrar och båtmotorer och har aldrig krånglat.

Det finns andra märken som har sämre grejor men inte Yamaha.

Mitt råd är låt grejorna sitta kvar och kolla slangarnas skick!

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok det låter ju bra!men tycker det e jobbig  då jag inte har oljetrycks mätare i båten!man har ju inge vidare koll dåsmiley-frown.gif\  borde det ändå inte vara säkrare att blanda direkt i tanken då delar till båten verkar vara svårt att få tag på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan väl säga som så att det alltid är säkrare att blanda manuellt.

Alla märkens olika system för inblandning har sina brister och är inte ofelbara. Har man dessutom ingen kontrollfunktion/varning om automatiken inte skulle fungera så skulle jag satsat på att blanda själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag kan hålla med om att Yammas pumpar är bland dom bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag skulle inte ta bort pumpen o blanda manuellt.för det är faktiskt så att pumpen ger olika mängder olja vid olika gaspådrag.på tomgång så behöver den nästan ingen olja alls.blandar du manueelt så får den samma mängd oavsett om den behöver det eller ej.då kan du få en motor som rycker på tomgång bla.mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror att pumparna ger for mycke redan på låga varv! ryker jäkligt mycke men den går ändå rent på full gas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pumparna brukar att vara sjusterbara den kanske är felinställd

mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...