Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
jorgan

säkerhetstips

Rekommendera Poster

Jag ska segla en mindre båt, en H-båt, från ostkust till västkust i sommar och skulle behöva lite förslag för säkerheten ombord. Största delen av tiden ska jag segla själv. Har införskaffat sele och säkerhetslina som kopplas till selen, men är osäker på hur jag ska dra säkerhetslinan som ska sitta i själva båten. Är det bäst med linor som går längs vardera däckskant - fast innanför vanten - eller ska man ha bara en lina som går längs båtens mitt?
Tips kring detta mottages tacksamt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra den på ett sätt som gör att du inte kan falla utanför relingen och att den inte är i vägen under seglingen.

Skulle du bli hängande i selen utanför båten är det tveksamt om du kan ta dig in igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd remma i stället för linor. Remmar ligger platt mot däck, linor är runda och rullar undan om man trampar på dom, en säkerhetsrisk. Jag har själv remmar längs däckskanterna. Har även provat remmar på var sida rufftaket, men där trasslar dom ofta in sig i annat. Nackdelen med att ha remmarna vid däckskanten är att man hamnar lite längre ut om man faller i. Sätt även öglor på strategiska platser i och kring sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med. Råkade hamna på utsidan och släpade med en bra stund i S Östersjön för ca 12 år sedan. Jag hade tur som kom upp i båten igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...