HenrikE 0 Postad 29 April , 2006 Finns det någon vänlig själ som kan ge mig en korrekt bränsleförbrukningssiffra för en Ryds 510 GTI 2005 med Mercury 75 ELPTO i marschfart och gärna hint om vilken marschfart som är lämplig. Jag har sökt överallt men finner ingen info. Mycket tacksam för hjälp!! MVH Henrik E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 4 September , 2006 Hej! Jag har samma båt och motor som du - årsmodell 2006. Enligt mina beräkningar så hamnar förbrukningen vid dryga 4000 rpm (toppvarv 5500 rpm) på 0,7-0,8 l/sjömil med två pers i båten. Jag tror att mest ekonomiska hastigheten ligger vid ett gasavdrag på ca 1000-1500 rpm. Helt ok siffror tycker jag i och med att det är en tvåtaktare med förgasare som vi snackar om. Båten är ju lättdriven och motorn så pass stark att man kan slå av en hel del på gasen och ändå hålla en hög fart. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 4 September , 2006 Lite off topic kanske ,,, men de siffrorna kan stämma ganska bra. Följande förbrukningssiffror är från ett test av Uttern 5202 (trevlig båt) med en Mercury 75 2-taktFart i knop ved toppturtall 36,5 - 500 omdr. 31,0 - 1000 omdr. 27,0 - 1500 omdr. 23,5 Drivstoff l/time - ved toppturtall 37,6 - 500 omdr. 27,8 - 1000 omdr. 23,2 - 1500 omdr. 19,0 Drivstoff - ved toppturtall 1,03 - 500 omdr. 0,90 - 1000 omdr. 0,86 - 1500 omdr. 0,81 Men 0.8 tycker jag ändå är mycket, min F75a drog under 23 l/timme på toppvarv och den hade också förgasare. Åh andra sidan körde jag aldrig in de extra slantar den kostade jmf med 2-taktaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 14 September , 2006 När jag köpte min Mercury 75 ELPTO så räknade jag lite på hur en högre bensinförbrukning i kombination med ett lägre inköpspris skulle stå sig mot en dyrare 4-taktare med lägre bensinförbrukning. Med mina förutsättningar kom jag fram till följande: Jag kör upp ca 460 l bensin/år. Med dagens bensinpris blir det ca 5200 kr/år. Mercurys F80 ELPT EFI kostar 32 tkr mer än ELPTO:n och drar ca 20 % mindre bensin (i marchfart), dvs en besparing i bensin för mig på ca 1 000 kr/år. För att hitta något slags ekonomiskt break-even mellan dessa motorer så kan jag alltså köra med min 2-taktare i 31 år! Jag antog också för enkelhetens skull att kostnaden för 2-taktsolja tar ut en högre servicekostnad för 4-taktaren. Exemplet är (för) enkelt och bortser från en rad andra faktorer men är ganska intressant ändå, speciellt mot dem som hävdar att det är mest ekonomiskt att köpa en 4-taktare. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 14 September , 2006 Funderade också på detta innan jag köpte båt med 4-taktare men jag lät annat spela in ljudnivån, lukten , vibrationer samt värdeminskning, talade till 4-taktarens fördel, du kan räkna åt andra hållet med säg att du behåller 4-taktaren i kanske 7 år 32/84 månader= 380 kr mer i månaden, det tycker jag det är värt ! Allt är inte pengar ( jo om man inte har dom ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 14 September , 2006 Köpte du nytt så glömde du räkna med det viktigaste...värdeminskningen. Den kommer nog vara väldigt hög på förgasar 2-takt eftersom de från och med nästa år inte längre får tillverkas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 14 September , 2006 Ja, eventuellt. Men just nu är det tydligen ett stort sug efter förgasar-tvåtaktare. Har hört av flera båthandlare som tror på fortsatt stark efterfrågan även framöver - och därmed en stark andrahandsmarknad. Men, men det kan bara framtiden visa. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 14 September , 2006 Marchfart med 4-6 personer är 20-25 knop vilket normalt sätt räcker till då sjön på västkusten ändå inte tillåter högre hastigheter. Brukar ligga på 3500-4500 rpm som ger en behaglig ljudnivå. Är helnöjd med båten som går tungt och bra i sjön och räknar man pris/prestanda så är det nog ingen som slår 510 GTI. //Arnold Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser